Mag je zonder gehoorbescherming met een bladblazer werken?

Toegevoegd na 6 minuten:
Bladblazer met benzinemotor.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jij dat wilt, waarom niet.. of het verstandig is, is een tweede.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me niet verstandig. Het gaat om je eigen gehoor, daar moet je zuinig op zijn.
Ik zou het niet doen.
Amadea
10 jaar geleden
Als je bedoelt of jij dat in je eigen tuin mag? Ja, dat moet je zelf weten. Maar het is niet verstandig. Ik wil zelf mijn gehoor zo goed mogelijk beschermen, en zou dat nooit zonder geluidsdempers doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ligt eraan of het voor prive of werk is. In de zin van werk zit je aan arbo-technische regels vast, en dan is gehoorbescherming verplicht vanaf een bepaald geluidsniveau.

Het beste antwoord

Dat hangt af van twee dingen:
A: Wat is het geluidsniveau van de betreffende bladblazer.
Geluidsniveau
De hoeveelheid geluid die de bladblazer maakt wordt uitgedrukt in decibellen. Het is goed om te weten dat een toename van 3 dB al een verdubbeling van het geluid is. Zo maakt een bladblazer met een geluidsniveau van 70 dB twee keer zo veel geluid als een bladblazer met een geluidsniveau van 67 dB.

Veiligheid
Draag bij het werken met een bladblazer het liefst een veiligheidsbril en een goede gehoorbeschermer. Een punt van aandacht bij bladblazers met een benzinemotor is het feit dat de motoren erg heet kunnen worden.

http://www.kieskeurig.nl/bladblazer/informatie

B: Of het voor jezelf is of voor je werk.
Als het voor jezelf is dan mag je doen wat je wilt.
Als het voor je werk is geldt het volgend:
Of de herrie schadelijk is voor je oren, hangt af van het volume en de tijdsduur. In de Arbowet is de risicogrens vastgesteld vanaf 80 dB. Boven 80 dB is je werkgever verplicht om gehoorbescherming te geven. Boven 85dB moet je werkgever meer structurele maatregelen nemen. En in arbocatalogi zijn soms strengere normen afgesproken.
Hier kun je eventueel een decibelmeter downloaden.
http://www.fnv.nl/artikelen/fnv-decibelmeter/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hangt af van het geluids niveau van dat ding. Als het een elektrisch apparaat is kan je zonder gehoorbescherming. Bij een benzine motor aangedreven machine is het wel aan te bevelen.