waarom veroorzaakt een 'amerikaanse' gasfles zwarte roet(?) aanslag op pannen indien deze is aangesloten op een europees gasfornuis?

ander type gas? ergens een andere filter?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Werkt op een andere druk, waardoor je minder volledige verbranding krijgt. Probeer eens een andere druk regelaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aardgas zoals je dat op je fornuis aansluit bestaat voor het grootste deel uit methaan. Gassenfles zoals in de VS veel gebruikt wordt is propaan. Methaan (CH4) verbrandt sneller dan propaan (C3H8). Daarom is de propaan nog niet helemaal verbrandt als het bij je pan is, en krijg je roetaanslag (van die overgebleven Ctjes)