is het goedkoper als je je koel/vriescombinatie koelkast 'savonds op de vakantiestand zet?

en kan dit geen kwaad voor je vriesspullen als je dit doet?

Toegevoegd na 14 uur:
het merk is LG Nofrost

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het geen kwaad kan voor de spullen kun je het er ook op laten staan.
Uit zetten is nog goedkoper. Je zou hem ook minder 'koel' kunnen zetten (Dat is vakantiestand in principe ook), weer van vakantiestand afzetten kost wee energie om het weer verder te koelen..

Het beste antwoord

Het is afhankelijk van je merk en type koelkast wat de vakantiestand doet.
Bijvoorbeeld voor een bepaald type van Samsung is de werking als volgt:
De vriezer blijft zijn werk doen, terwijl de koelkast uitgeschakeld is.
Bij andere merken en types gaat de temperatuur in het koeldeel naar ongeveer 12 graden.

Het zal best wat energie besparen. Maar het zal er ook voor zorgen dat de spullen in het koeldeel bederven. Dus dat houd in dat je spullen weg zal moeten gooien en dan is er dus geen besparing meer. De vakantiestand is er dus voor bedoeld dat je een aantal weken de koelkast niet gebruikt en bederfelijke waren hebt verwijderd uit het koeldeel.

Toegevoegd na 14 uur:
Er zijn meerdere modellen en typenummers koelkasten van LG Nofrost. Kijk je in een willekeurige handleiding van LG dan schrijft LG het volgende over de vakantiestand:
"In deze stand heeft de koelkast een zo laag mogelijk energieverbruik, wat nuttig voor u is als u met vakantie bent."

Zou je hem s'avonds op de vakantiestand zetten dan stijgt de temperatuur in je koelkast boven de 7 graden. Bederfelijke waren zoals vleeswaren en zuivel zullen dan eerder bederven. Veel verse producten moet je in de koelkast bewaren op maximaal 7 graden. De vakantiestand is dus alleen geschikt en nuttig als je op vakantie bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt