Keukenapparatuur blijft stukgaan, welke rechten hebben we?

Drie jaar geleden hebben wij erg veel geld uitgegeven om dure keukenapparatuur te kopen van een A-merk (vaatwasser, kookplaat, stoomoven, oven). Dit betreft echt een topmerk, waarvan onze verwachtingen dan ook waren dat deze apparatuur zeer duurzaam en betrouwbaar was.

Vanmiddag komt voor de 8e keer in drie jaar een monteur langs. De oven en stoomoven zijn bijzonder vaak stuk, soms kwam de monteur zelfs voor beide apparaten tegelijk (!).

De fabriek geeft aan dat ze elke keer doen wat nodig is: wéér een monteur sturen. Ik baal ervan dat ik elke keer moet hopen dat de oven niet uitvalt.. Inmiddels ben ik het zat, hier hebben we niet voor betaald. Steeds maar weer een monteur sturen vind ik geen oplossing. Waar heb ik recht op en hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Op basis van artikel 21 BW7 kan je vervanging eisen van de spullen, aangezien deze niet voldoen aan de beschrijving en verwachting. De spullen zijn duidelijk niet van de kwaliteit die je naar prijs en merk verwacht en de verkopende partij heeft zijn kans al (meermaals) gehad om de schade te herstellen. Die schade blijft telkens weer terugkomen en dus heb je het recht op vervanging.

Als het vervangende goed nog steeds niet voldoet aan de eisen heb je volgens BW7 artikel 22 recht op ontbinding van de koop op basis van non-conformiteit. Maar hiervoor moet dus eerst vervanging geëist worden van de verkoper.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie dat de winkel is gestopt met leveren, dan zou ik toch even specialistisch advies inwinnen bij een juridisch loket. Ik denk namelijk dat je een overeenkomst hebt met de winkel en niet met de fabrikant. Je kan het juridisch loket gewoon telefonisch bereiken en dit is nagenoeg gratis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt de overeenkomt met degene die je betaald hebt.
Na drie jaar wordt het wel ingewikkeld, een juridisch loket is een goed idee. Sommige fabrikant geven echter langer dan normale garanties, dan heb je wel weer met de fabrikant te maken en soms willen ze simpelweg hun naam goed houden of zijn ze in een goeie bui.

Andere antwoorden (1)

Het aparatuur in de originele doos doen, die meenemen, naar de winkel gaan en eisen dat jullie een nieuwe krijgen. (dreigen met een rechtzaak ofzo) En goed koop is niet altijd duurkoop, onze machines doen het ook allemaal heel lang en wij hebben echt niet het duurste van het duurste