Hoe kan het dat de keteldruk daalt, zonder dat er lekkage te zien is?

Mijn keteldruk zit onder de 1 bar. Als de druk boven de +/- 2,5 bar is, druppen er wel twee aansluitingen bij radiatoren (twee van de vier radiatoren die zich het dichtst bij de ketel bevinden). Die lekkage is afhankelijk van hoe de stand van de thermostaat is en de standen van die radiatoren zelf en van de omliggende radiatoren; er lijkt _geen_ 100% verband te zijn met 'open zetten = lekken' bij de radiatoren die wel eens lekken.

Maar bij +/- 1,7 bar en daaronder drupt er niks, bij geen enkele radiator. Toch zakt de druk tot ruim onder de 1 bar. Hoe kan dat? Er ontsnapt immers geen water? Verdampt het?

Ontlucht ik en vul ik weer water bij naar +/- 2,2 bar, dan duurt 't maar een paar weken ofzo en dan zit ie weer rond de 1 bar of alweer daaronder. Er zullen reparaties nodig zijn bij de twee lekkende radiatoren, maar blijkbaar zijn er dus meer reparaties nodig? Maar waar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

In dat geval heb ik slecht nieuws voor je. De kans is groot dat je warmtewisselaar lekt in je ketel. Het gelekte water verdampt in je branderhuis en verdwijnt in dampvorm uit je afvoer. Dat betekent een dure reparatie of een nieuwe ketel.
escape
10 jaar geleden
Als bij hoge druk twee aansluitingen zichtbaar druppen dan is het heel goed mogelijk dat ze ook lekken bij iets minder druk. Alleen heeft het vocht dan meer kans (tijd) om gelijk te verdampen. Draai de aansluitingen eens een tikje vaster. Ook andere plekken kunnen minimaal lekken waarbij je geen water ziet, hooguit kalkvlekken.

Als het een erg oude ketel is kan die inwendig lek zijn inderdaad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De ketel is zo'n 8 jaar oud geloof ik.