Hoe weet ik welke de fase kabel is, en welke de neutrale?

Ik wil een buitenlamp met sensor bevestigen, maar in plaats van een bruine draad (fase) en een blauwe (neutraal), komt er een oranje en groene draad uit de muur. Hoe weet ik welke draad ik waar moet aansluiten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.9K

Het beste antwoord

Voor 1970 werd rood gebruikt als nuldraad en groen als fasedraad. Van rood is bekend dat die kleur niet kleurecht is en makkelijk verbleekt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kan natuurlijk ook met een spanningszoeker (zo'n schroevendraaier met lampje) even kijken bij welke draad het lampje aangaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ maar altijd en zeker in oudere installaties nooit alleen op de kleur vertrouwen.

Andere antwoorden (1)

Een spanningsschroevendraaier pakken,
deze reageert ("lampje" brandt heel licht) alleen op de fase.
(eerst even testen in een stopcontact zodat je zeker weet dat ie het doet)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningzoeker