Aan de wand van mijn koelkast ontstaat een ijslaagje. Ik het weggehaald komt het weer terug. Hoe komt het?

de afkoelsysteem achter de koelkast ( metalen rekjes ) is heel schoongemaakt. het diepvriesvak doet gewoon goed.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ijslaagje aan de wand ontstaat als de koelkast te laag staat ingesteld. Dan kan het koelmiddel temperaturen onder nul graden Celcius bereiken en zal waterdamp in de lucht in de koelkast condenseren en bevriezen tegen de wand. Dat de koelkast te laag staat ingesteld betekent nog niet dat het te koud is in je koelkast. Immers de temperatuur in je koelkast wordt bepaald door het evenwicht tussen warmte-input en warmte-output. Warmte-input wordt bepaald door de omgevingstemperatuur, de isolatie van je koelkast, de dichting aan de deur van de koelkast, hoe vaak je de koelkast opent en hoe lang je die open laat,... Warmte-output wordt bepaald door de instelling van je koelkast.
Overigens wordt de koeling van je diepvriesvak niet beïnvloed door de instelling van je koelkast.
Wil je dat ijslaagje vermijden, dan zou ik eerst de dichting van de deur eens goed reinigen en nazien dat de deur goed sluit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi antwoord.