Vaatwasser: eco of snelle programma zuiniger?

Onze vaatwasser heeft een eco-stand op 50 graden, deze duurt 3,5 (!) uur. De snelle stand is 45 graden en duurt een half uur. Naar mijn mening zou eco zuiniger moeten zijn, maar met deze gegevens lijkt het mij logischer dat de snelle stand zuiniger is, of toch niet?

35.1K

Het beste antwoord

Het ecoprogramma is echt zuiniger in gebruik omdat het apparaat vaak stil staat om het langer in te laten werken, minder water en vooral minder energie verbruikt.

"Slimmer gebruik van de vaatwasser bespaart gemiddeld ruim 30 procent energie. Het eco-programma wast doorgaans goed schoon en is veel zuiniger en goedkoper.

De milieubelasting ontstaat vooral door het stroomgebruik tijdens de levensduur (13 jaar). In een huishouden met vaatwasser gaat ongeveer 7 procent van de elektriciteitskosten op aan de afwasmachine. De productie van een vaatwasser kost ongeveer evenveel energie, als de vaatwasser de eerste twee jaar gebruikt aan stroom. De meeste grondstoffen waarvan de vaatwasser is gemaakt, zijn herbruikbaar; daarom is apart inleveren belangrijk.

Voor het milieu is het voordelig om een oud onzuinig exemplaar te vervangen door een zuinige vaatwasser. Het energiegebruik blijft ook laag als u de vaat niet met de hand voorspoelt, de vaatwasser goed vol laadt en een eco-programma kiest."

http://www.milieucentraal.nl/themas/energie-besparen/apparaten-kopen-en-gebruiken/vaatwasser
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De eco-stand is toch echt zuiniger met water, maar niet met elektriciteit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Roxx79
10 jaar geleden
Hoe kan ik dan nagaan wat onder de streep zuiniger is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Roxx79, vaak staat dat in de handleiding.
Het eco programma is als een toyota prius, zuinig in water en stroom het snelle programma is als een sport auto meer water en meer stroom. De was en droog resultaten zullen wel het zelfde zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het aansluiten van een mobiele energiemeter is genoeg om hier inzicht in te krijgen. De uitslag is duidelijk:

Eco Programma: 0.960 kWh
Kort programma: 1.340 kWh
Intensief programma: 1.514 kWh

Het eco programma duurt dubbel zo lang, maar verbruikt bijna 0,38 kWh minder energie dan het korte programma en 0,58 kWh minder dan het intensieve programma. Met andere woorden: het korte programma gebruikt bijna 40% meer energie en het intensieve programma bijna 60% meer van de Eco stand.
een jaar geleden