Kan ik een Nederlandse lamp (plafondaansluiting) met een spaarlamp in Amerika gebruiken?

Voor een lamp met een stekker kan je een omvormer aanschaffen, voor een plafondlamp kan dit niet. Kan ik deze lamp nog wel gebruiken? Zijn er alternatieven voor omvormers?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Je hebt helemaal geen omvormer nodig: er zit immers geen electronica in een lamphouder. Gewoon aansluiten. Je moet er wel even op letten of Amerikaanse lampen op de fitting passen. Maar als het goed is zijn dit internationale standaarden.
Dus geen Europese lampen meenemen want deze gaan hooguit wat gloeien op 110V.
(andersom: Amerikaanse gloeilampen op het Europese net branden direct door)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Amerika gebruikt men lampen met bajonetfitting, in Nederland gebruikt men Edison schroefdraad. Een spaarlamp in Nederland is gemaakt voor 230 V 50 Hz, Amerika heeft 120 V 60 Hz.
Utrecht
10 jaar geleden
Niet waar. Men heeft net zo goed lampen met schroefdraad.
http://www.walmart.com/browse/lighting/light-bulbs/4044_133012_133113_561674?povid=P1171-C1110.2784+1455.2776+1115.2956-L279
word volgens mij geen succes, Amerika heeft 110 V bij 60 Hz.
wij hebben 230 V bij 50 Hz, en andere fittingen.
lijkt mij wijzer ter plekken eenleuke lamp te zoeken, is zeker goedkoper als alternatieven.

succes, nussie