Wasluis of vetluis zijn bacteriën die in wasmachines en zeepresten groeien. Als u vuile kleding wast wemelen deze van de bacteriën en resten van het menselijk lichaam, zoals huidschilfers. De bacteriën komen in de wasmachine terecht, en in de restjes zeep die achterblijven, bijvoorbeeld in de zeepbakjes. Bij hete wassen zullen de meeste bacteriën doodgaan en de overlevers zullen veel moeite hebben om zich explosief te vermeerderen. Bij wassen op lage temperatuur, bijvoorbeeld als u altijd gewend bent om op 40 graden of lager te wassen, kunnen deze bacteriën zich uitstekend vermenigvuldigen. Zo ontstaat het gevreesde vetluis of wasluis.
bamibal
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

doe 1x per week een 90°C was, je (katoenene) beddengoed bijvoorbeeld kan daar prima tegen. Dat houdt je wasmachine schoon. Dwz, dat is mijn ervaring, ik was het meeste op 30/40°C behalve dus het beddengoed.