Hoe zorgt de oprolautomaat van de stofzuiger ervoor dat het snoer netjes oprolt?

Ik heb vandaag de heg gesnoeid. Daartoe rol ik een lang snoer vanuit het huis de tuin in. Na afloop draai ik aan de haspel om het snoer weer op de haspel te rollen. Dat gaat altijd slordig, en ik moet echt goed mijn best doen om het snoer enigzins netjes op de haspel te krijgen, anders past het zelfs niet.

Na het snoeien van de heg heb ik gestofzuigd, omdat ik wat vuil naar binnen had gelopen. Na afloop drukte ik op de snoer-oprol-knop van de stofzuiger. Het snoer werd automatisch opgerold, snel en efficiënt.

En, wat mij toen ineens opviel: zonder dat het snoer een rare kluwen leek te worden, zonder dat het snoer klem kwam te zitten omdat het hele snoer op hetzelfde kleine stukje oprol-haspel wilde gaan zitten - kortom, gewoon netjes.

Nu vraag ik mij dus af: bevat de oprolautomaat van een stofzuiger een speciaal mechanisme dat ervoor zorgt dat het snoer altijd zo keurig oprolt? Zo ja: hoe werkt dat dan? Zo nee: hoe komt het dan dat het oprollen van het snoer in de stofzuiger probleemloos gaat, en op mijn verlengsnoer-haspel altijd zo problematisch is?

10.8K
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik heb een gewone ouwe Siemens van net na de millenniumwisseling. Niets bijzonders. Hij rolt slechts dan niet op wanneer het snoer buiten de stofzuiger in de knoop raakt. Dan rolt het snoer op tot de knoop tegen de stofzuiger aanzit, en dan houdt het natuurlijk op. Als ik dan de knoop er even uithaal, rolt het snoer vanzelf weer helemaal op. Dat van links naar rechts rollen op het haspel lukt wel, maar ik moet het snoer echt zorgvuldig met mijn hand begeleiden. Doe ik dat niet, dan wordt het een zooitje. Bij mijn stofzuiger hoef ik het snoer niet te begeleiden, vandaar dat ik mij afvraag of er een soort ingebouwde geleidehand in de stofzuiger zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die geleide hand is de kleine opening waar het snoer doorgaat.
Als je bij een haspel je hand in het midden houdt en het snoer er door laat lopen, dan komt het ook redelijk goed. Een stofzuiger haspel is smal, zodat er niet veel windingen naast elkaar passen. Dan kan er minder fout gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn stofzuiger heeft niet eens meer een knop voor het oprollen.
Het snoer blijft altijd soepel en toch strak en als ik de stekker er uit trek, rolt het snoer meteen keurig die stofzuiger in. Goeie vraag! Ik ben ook wel benieuwd hoe dat werkt.

Het beste antwoord

Je zegt dat je stofzuiger het snoer 'netjes oprolt'. Het is maar goed dat je niet in het binnenste van je stofzuiger kunt kijken, want niets is minder waar. Soms zit al het draad aan één kant. Alleen maakt dat niet uit: je kunt het niet zien en de ruimte om de oprolklos heen is groot genoeg zodat het zaakje niet vastloopt, ook al zitten alle windingen aan één kant.

Toegevoegd na 14 uur:
Hier kan je ongeveer zien hoe dat eruit ziet bij een Miele.
escape
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Hmm. Heb je een bron en/of een plaatje? Of kun je uitleggen hoe je dit weet? Niet dat ik je niet geloof, maar ik ben gewoon benieuwd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als klein jochie (en nog steeds) stofzuigers slopen en je weet het.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar dit is geen antwoord op de vraag hoe dat mechanisme werkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmm die van mij werkt al heel lang niet goed dus het is ook geen standaard. Als alle snoeren op 1 kant zouden zitten zou de ruimte ook niet efficiënt gebruikt worden (dus dubbel zoveel ruimte voor dat snoer nodig) dus daar geloof ik niet zo in. Elke vierkante cm is heilig in een stofzuiger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klopt wel. De oproltrommel is een stofzuiger is gewoon ruim genomen. Daarnaast is een snoer van de stofzuiger vaak maar 5 of 6 meter. Plus dat het snoer vaak iets plat is.
Maar het snoer rolt zich zeker niet netjes op. Maar door het platte snoer zal het niet snel in de knoop raken.

Andere antwoorden (1)

Voor degenen die nog geïnteresseerd zijn in het antwoord, al is de vraag al van 10 jaar geleden: Het snoer wordt opgerold dmv een zogenaamde klokveer. Deze zitten bijv. ook in rolmaten, speelgoed, lange hondenlijnen of uurwerken (zoals de naam al suggereert). Waarschijnlijk ook in autogordels etc.. (En dus niet in haspels van tuinslangen voor zover ik weet). Een klokveer is een strak opgerolde strip 'elastisch' staal (verenstaal), die in een behuizing zit en aan een as is bevestigd. Aan dezelfde as is ook de spoel bevestigd waar het snoer omheen is gerold. Door het snoer uit de stofzuiger te trekken draait de spoel mee en dat laat de as draaien, en dus ook de veer. De veer wordt daardoor strakker opgerold en er komt steeds meer spanning op te staan. Om te voorkomen dat de spoel meteen weer terugrolt als je stopt met trekken, is een rem aangebracht; een palletje met rubberen wieltje dat mbv een ander soort veertje tegen de rand van de spoel duwt wanneer de spoel in tegengestelde richting probeert te draaien (dat is het ratelprincipe; je zorgt ervoor dat de spoel maar in 1 richting vrij kan bewegen). Door de knop van de stofzuiger in te drukken haal je die rem eraf en kan de veer zijn spanning weer kwijt (de as en dus ook de spoel kunnen nu terug draaien). Veermechnismen (in allerlei vormen) zijn onmisbaar en zonder dat je er bij stil staat zitten ze in heel veel dingen die we dagelijks gebruiken.. Denk aan knijpers, zeeppompjes, knoppen, klikbalpennen, fietszadels, deurkrukken, paraplu's.. Vaak fungeren veren als een soort batterijen; je stopt er kracht/energie in door er aan te trekken of erop te drukken, en die energie wordt omgezet in de vorm van een andere andere duw- trek- of knijpkracht. Zolang er spanning op de veer staat is hij als het ware 'opgeladen' (de paraplu is opengeklapt, het snoer is uitgerold, de hond is ver vooruitgerend, de punt van de pen is tevoorschijn gekomen). Vaak kun je door een knopje in te drukken (dat op zichzelf ook weer een veermechnisme kan zijn) de energie vasthouden of de veer weer 'ontladen'.
Waarom er in haspels van tuinsslangen geen klokveer wordt gebruikt weet ik niet, in theorie moet het kunnen. Misschien omdat deze dan vrij groot zou moeten zijn en dat is relatief duur, of omdat het door de grootte teveel kracht vergt en er teveel krachten vrijkomen waardoor zo'n slang gevaarlijk snel oprolt en zich als een soort zweep kan gaan gedragen?
PS zgn.veerhaspels bestaan wel, zie ik
Toegevoegd op 24 juli 2023 06:54: tekst
10 maanden geleden
Cryofiel
10 maanden geleden
Wat leuk, na tien jaar toch nog respons!

Ik ben echter niet zozeer geïnteresseerd in waar de kracht vandaankomt, al vind ik jouw uitleg erg goed.

Ik ben juist benieuwd hoe het mogelijk is dat het snoer kennelijk zo netjes wordt opgerold dat het altijd past. Dit in tegenstelling tot wat er bij mijn slanghaspel gebeurt als ik de zaak niet heel goed begeleid bij het oprollen.