Er staat spanning tussen de gaskookplaat en afzuigkap. Hoe kan dat?

Vrienden klagen over schokjes als ze enerzijds de RVS gaskookplaat aanraken en anderzijds de RVS afzuigkap of de RVS plaat tegen de muur.
Idem als ze enerzijds de RVS spoelbak aanraken en anderzijds het espressoapparaat.

Ik heb de multimeter ertussen gezet en meet een constante spanning van 30 volt.
Heeft iemand enig idee waar dat vandaan kan komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Een van beide heeft een verlies waarbij het ander toestel een goede aarding heeft.
Maar mogelijks komt het door een toestel welke op dezelfde kring ligt als uw afzuigkap want normaal ligt uw vuur op een aparte kring.
Die 30 Volt is zeer weinig maar sommige mensen zijn daar gevoelig voor.
Het enige wat u kan doen is eerst en vooral de aardingen nazien van beide toestellen.
Meet eens, met uw toestellen afgekoppeld, tussen de onderlinge aardingen om zeker te zijn dat het niet komt door een ander apparaat, als u dan nog die 30V meet zit het buiten die twee toestellen en moet u eens stuk voor stuk andere beginnen afschakelen.
Meet u die 30 Volt niet meer dan zit het zeker in één van beide.
U kan ook meten met één kring uitgeschakeld (de zekeringen) om te zien of het dan weg is.Zo niet de andere kring uitschakelen
De kans is groot dat het in de afzuigkap zit want die trekt veel damp binnen, eens grondig demonteren en kuisen is dan aangewezen. Succes en niet laten escaleren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga inderdaad wat loskoppelen, maar ik had gehoopt dat die 30 volt bij iemand een lichtje deed opgaan.
Want als de afzuigkap de boosdoener is, waarom staat er dan ook 30 volt tussen de spoelbak en het espresso-apparaat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is al een ander verhaal.
Ik neem aan dat het verlies in die kring van de keuken zit want zowel uw fornuis al de spoelbak ( via de waterleiding) zal wel een goede aarding hebben en uw espresso zal op die kring zitten als uw afzuigkap.
Dus blijvend meten en stuk voor stuk de toestellen uit de stekker halen tot u de boosdoener heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En een slechte aarding van de keuken.
Zo dat de afzuigkap en de espresso wel aan elkaar zitten, maar dat de aardedraad niet verbonden is met de aarde (aardpen) van de rest van het huis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De gaskookplaat heeft natuurlijk ook 230 nodig voor de vonkontsteking, maar mogelijk zit de aarde daar goed, evenals bij de spoelbak/waterleiding. Als ik me goed herinner stond er 230 tussen bruin en aarde in het stopcontact van de espressomachine, dat zal ik dubbelchecken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als u een voeding heeft van 3 x 400Volt + N (nulleider) dan is het normaal dat u 230 Volt meet tussen bruin (fase) en de aarding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De potentiaalvereffening (alle aarde moeten met elkaar verbonden zijn, ook die van de spoelbak/waterleiding) is niet goed. Meer meten:
tussen afzuigkap en een aarde, spoelbak en aarde van de afzuigkap, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vandaag weer gemeten en nog even een opdonder gekregen :-(
Dat voelde niet als 20-30 volt, maar meer als 110.
Vandaag 21 volt gemeten waar dat gisteren 30 volt was (?). In het stopcontact in de meterkast staat er
tussen blauw en aarde 0 volt.
Tussen bruin en aarde 237 volt. In het stopcontact in de keuken staat er
tussen blauw en aarde 21 volt.
Tussen bruin en aarde 64 volt. Via een haspel heb ik aarde vanuit de meterkast naar de keuken gebracht. Tussen aarde-keuken en aarde-meterkast staat 21 volt. Tussen aarde-meterkast en afzuigkap staat 21 volt.
Tussen aarde-meterkast en vaatwasser staat 21 volt.
Tussen aarde-meterkast en gasfornuis staat 0 volt.
Tussen spoelbak en gasfornuis staat 0 volt. Mijn conclusie, de aarding in de keuken is niet meer op de aarde aangesloten en krijgt zelfs ergens lage en variërende spanning vandaan, waar je toch nog een flinke opdonder van kan krijgen. De schokken zijn er sinds een nieuw gasfornuis met vonkontsteking is gemonteerd. Ik kon echter niet zo snel het gasfornuis loskoppelen, dat zit allemaal achter de keukenkastjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Perfecte analyse gedaan wat bewijst dat de aarding van die kring ergens onderbroken is. U zal dus vanaf het bord alle stopcontacten op die kring moeten open maken want ergen zal de aardingsdraad uit de aansluitklem geschoten zijn.
NIET vergeten om de zekeringen uit te halen van die kring alvorens die stopcontacten te openen ! ! !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zitten 2 (zichtbare) stopcontacten in de keuken met dezelfde metingen. Dus zal mijns inziens de aardedraad daar niet zijn losgeschoten, maar ergens in de verdeeldoos in het plafond of in de meterkast. Dan zou je zeggen dat er ook nog een apparaat kapot is dat stroom op de aarde zet. Dat is niet het espresso-apparaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een afbeelding van 2 stopcontacten toegevoegd.
Daar kan u zien hoe stopcontacten onderling verbonden worden want er zal nergens een verdeeldoos zitten.
Op de afbeelding ziet u ook hoe de aarding (geel/groen) doorverbonden is, welnu één van die draden zal uit zijn klem zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om te beginnen alvast mijn hartelijke dank voor de uitgebreide info en het meedenken. Zijn de twee ver uit elkaar geplaatste stopcontacten in de keuken doorverbonden in plaats van uit de "paraplu" uit de plafondverdeeldoos? Is er nooit een verdeeldoos in een keuken voor de keukenverlichting en generieke stopcontacten? Ik snap (en zie) dat er aparte groepen zijn voor vaatwasser, oven etc.
Indien doorverbonden dan snap ik dat inderdaad dat de losse draad in een van de stopcontacten zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op mijn afbeelding zijn die 2 natuurlijk dicht bij elkaar maar in werkelijkheid staan die op verschillende plaatsen.
U zal dat vlug kunnen merken of er een verdeeldoos zit want dan zal aan elk stopcontact maar één blauwe, bruine en geel/groene draad aankomen.
Als die van stopcontact naar stopcontact doorverbinden dan zal aan elk van hun één kabel aankomen en één vertrekken. Nogmaals vermelden dat u de spanning eraf moet halen als u stopcontacten wilt uitbouwen ! ! !

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk heeft of de espresso of de afzuigkap een defect.

Trek de stekker van de espresso eruit en meet tussen de afzuigkap en de rvs spoelbak. Is de 30V weg of minder? Dan ligt het aan je espresso.

Probeer vervolgens als je afzuigkap een stekker heeft die eruit te trekken. En meet tussen de ijzere onderdelen van je espresso apparaat en de RVS wastafel. Is de 30V weg of minder, ligt het waarschijnlijk aan je afzuigkap.