Waarom krijg ik een schok van mijn papierversnipperaar?

Ik heb een papierversnipperaar, merk Primus, type Cutboy. De stekker zit normaliter niet in het stopcontact. Als ik papier versnipper doe ik de stekker in het stopcontact, waarna ik het papier versnipper, om tot slot de stekker uit het stopcontact te trekken.

Bij het netjes wegleggen van het snoer raak ik soms toevallig de metalen contactpennen van de stekker aan - dat is dus ruim nadat ik de stekker uit het stopcontact hebt getrokken. Als ik die metalen delen aanraak, krijg ik soms (niet altijd, maar vaker wel dan niet) een flinke elektrische tik.

Ik heb toen eens de stekker in het stopcontact gedaan, een schaar neergelegd, de stekker uit het stopcontact gehaald, en daarna de beide contactpennen van de stekker tegen de schaar gehouden. En inderdaad: PETS, een zichtbare en hoorbare vonk.

Waar komt die spanning vandaan? Inductiespanning kan het niet zijn, want de papierversnipperaar staat op dat moment al een paar seconden stil. Zitten er condensatoren in de motor? Zo ja, waarom dan? Zo nee, waar komt die spanning dan vandaan?

Het beste antwoord

Hier is sprake van een ondeugdelijk of defect ontstorings circuit in het apparaat.
De ontstoringscondensatoren horen met een zgn. shuntweerstand verbonden te zijn waardoor de condensatoren zichzelf snel kunnen ontladen zodra de netspanning van het apparaat gehaald is.
Als deze weerstand(en) niet zijn gemonteerd, defect of ondeugdelijk zijn aangesloten dan kunnen de condensatoren (400V, enkele microFarads) zich niet ontladen en zullen hun spanning afgeven via het netsnoer en de stekker zodra men de contactpennen aanraakt of kortsluit.

Een condensator kan zelfstandig lange tijd aanzienlijke spanningen vasthouden.
De stroom is echter minimaal, enige honderdsten van een Ampère, dus wel voelbaar maar niet schadelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zou het statische elektriciteit kunnen zijn?
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik denk het niet. Het zou kunnen dat bijvoorbeeld het papier dat langs plastic beweegt voor statische elektriciteit zorgt. Daarom heb ik het even geprobeerd wat er gebeurt wanneer ik alleen maar de stekker in het stopcontact steek en hem er direct weer uithaal, zonder ook maar iets aan te zetten of te laten bewegen. Ook dan kan ik (op de schaar) een vonk laten ontstaan. Het is dus geen statische elektriciteit, maar echt het opladen van - tja, toch een grote elco?
Er zit waarschijnlijk een ontstorings condensator op de draadjes aangesloten, dat is een soort mini accu, die houd de spanning een aantal minuten vast. Als de stekker er uit is en je zet het apparaat aan, zal de condensator leeg zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Als ik de stekker eruithaal, het apparaat heel even aanzet, en dan de stekker tegen de schaar houd, zie ik inderdaad geen vonk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt dan word de spanning gebruikt door de motor !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het lichtnet wisselspanning voert is de lading van het ontstoorcircuit afhankelijk van het moment van loskoppelen van de stekker. Hierdoor is de kans op een schok of vonk schijnbaar geheel willekeurig: als je loskoppelt vlak bij een nuldoorgang dan is de spanning op de condensator(en) laag, bij een positieve- of negatieve top van de sinus is de spanning hoog. Er zijn bij 50 Hz 100 toppen en 100 nuldoorgangen per seconde!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En grofweg 70% spanning, dus reken maar uit!