Hoe gaat een hotfill-wasmachine om met het feit dat er eerst koud water binnenkomt?

Een hotfill-wasmachine wordt gevuld met warm water, bijvoorbeeld met water uit een combiketel.

Als er een paar meter waterleiding tussen de combiketel en de wasmachine zit, komt er eerst koud water uit de warmwaterleiding. Moderne wasmachines gebruiken nog maar weinig water, dus dat koude water kan een behoorlijk percentage uitmaken van de totale hoeveelheid water die de machine nodig heeft.

Stel dat de machine vijf liter water nodig heeft, en dat de eerste drie liter koud zijn - dan zijn de overige twee liter warm water niet genoeg om de gewenste temperatuur te bereiken.

Hoe gaat een hotfill-wasmachine hiermee om?

1.5K
Amadea
11 jaar geleden
Alleen personen kunnen toch ergens mee omgaan? Een machine niet, die doet waartoe die geprogrammeerd is.

Het beste antwoord

Een hotfill-wasmachine heeft gewoon ZELF een thermosstaat en een warmte-element. Wat verschilt aan een "gewone" is dat deze speciale invoerbuizen heeft voor heet water. Voorts mag een hotfill-wasmachine niet verder dan 10 meter van de boiler afstaan, dit i.v.m. warmteverlies. Er zit dus maar een beperkt warmte-element in. Overigens kan je elke wasmachine een hotfill maken door er een thermo-unit er vóór te zetten (voorschakelapparaat):

http://www.duurzaamthuis.nl/hot-fill-wasmachine-is-allerzuinigste

http://www.dugoshop.nl/product2.htm