Hangt helemaal van het merk af, maar 12 jaar is aan de oude kant:

http://www.witgoedreparatietips.nl/levensduur.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, als hij het goed doet. Goed schoon is gehouden is er geen rede tot vervanging. Plus dat een oude koelkast afvoeren milieu belastend is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe niet.
Als hij nog goed zijn werk doet (koelen) en hygiënisch is
kan je hem gewoon nog blijven gebruiken
Maar een nieuwe is natuurlijk veel zuiniger
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je kijkt naar verbruikskosten van energie, is het al veel eerder tijd om te vervangen dan je zou denken. Je bespaart jaarlijks een flink bedrag op je stroomrekening door een nieuwe te kopen, dus dat heb je er naar een paar jaar uit. Op de website van Milieucentraal kun je Advies op Maat vragen over de vervanging van je koelkast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij goed functioneert dan zou ik hem lekker laten staan,het enige wat het opbrengt is dat hij goed koper in de stroom is.
Wij hebben er 1 staan die is nog ouder,maar voor ik de stroom heb bespaard wat een nieuwe kost ben je nog jaren verder.
Lekker houden, tot hij in elkaar stort.
11 jaar geleden
Het "hart" van een koelkast is een warmtepomp: de koelende werking berust op de verdamping van een vloeistof, waarbij verdampingswarmte aan de omgeving (de verdamper) wordt onttrokken. De damp wordt in een compressor weer samengeperst en daarna vloeibaar gemaakt onder het vrijkomen van warmte die aan de achterkant van de koelkast via een buizenstelsel in de vorm van een rooster (de condensor) aan de omgeving wordt afgegeven. Aanvankelijk werd als koudemiddel ammoniak, zwaveldioxide of methylchloride gebruikt, later veelal chloorfluorkoolstofverbindingen (CFK's) zoals Freon R-12, R22, R502. Toen men zich bewust werd van de schadelijke werking hiervan op de ozonlaag is er gezocht naar alternatieven, en werden CFK's onder invloed van het Montreal-protocol uitgefaseerd. Tegenwoordig wordt daarom gebruikgemaakt van andere koudemiddelen: HFK's (waterstoffluorkoolstofverbindingen) zoals Suva R-134a en alkanen zoals propaan. De nu nog alom gebruikte term "freon" voor koudemiddelen is sinds de invoering van de HFK's niet meer correct.

Uit milieuoverwegingen zou het dus inderdaad wenslijk zijn.