De levensduur van de tl lampen is ongeveer 500 uur. Professionele lampen tot een kleine 1000 uur. De werkelijke levensduur wordt vooral bepaald door de koeling van lampen. De sterkte van de bruiningslampen neemt langzamerhand af. Van (jaren) niet
gebruiken slijten de lampen niet. Pas wel op dat er na jaren stilstand (veel) stof in kan zitten (brandgevaar!).

Met een UVA-meter kun je de sterkte van de lamp meten. De meetmethode is zeer belangrijk voor een goed, betrouwbaar meetresultaat.

Zonnebanken voor thuisgebruik vallen niet onder de Europese 0,3 norm!
Voor thuisgebruik kom je meestal het UV-3 type tegen. Dit is wat verwarrend omdat deze aanduiding niets te maken heeft met de 0,3 norm.
Het UV-3-type voldoet altijd aan de 0,3 norm als de originele (sterkte van) de lampen wordt gebruikt. De 0,3 norm zegt dus iets over de totale zonnebank (aantal lampen en sterkte van de lampen). Daarom kun je ook geen lampen kopen die aan de norm voldoen, maar moet je altijd rekening houden met het aantal lampen.

De veiligheidsnorm is er niet voor niets, pas dus op met het zomaar vervangen van lampen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee zolang jij ze niet gebruikt verliezen ze geen kracht.
Wel zukl je steeds moeilijker nieuwe t.l. buizen kunnen kopen om eventueel te vervangen .
Dit verschilt van het merk zonnebank natuurlijk.