wat is het verschil tussen een gloeilamp, een spaarlamp en een ledlamp en waarom zo'n groot prijsverschil ?

Toegevoegd na 6 dagen:
hartelijk dank voor de antwoorden en reacties.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Een gloeilamp is een van de oudste ontwikkelingen op het gebied van elektrische verlichting: hierbij wordt een dunne wolfraam draad tot gloeihitte gebracht door elektrische stroom.
Een spaarlamp is een recentere ontwikkeling: het is in feite een miniatuuruitvoering van een TL-buis. Omdat de techniek hiervan gecompliceerder is dan de gloeilamp is de prijs ook hoger.
Een ledlamp is de modernste ontwikkeling, omdat leds met hoge lichtopbrengst nog maar kort verkrijgbaar zijn en ook de techniek nogal gecompliceerd is, is ook hier de prijs hoger dan van gloei- of spaarlampen.
Als in de toekomst de productieaantallen van ledlampen toenemen zal de prijs ongetwijfeld dalen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens is het verstandig om niet alleen naar de aanschafprijs te kijken: een gloeilamp gaat korter mee dan spaar- of ledlampen. Bovendien hebben ze een lager rendement zodat je met de hogere energiekosten en het vaker vervangen toch duurder uit bent met de "goedkope" gloeilamp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Powergen
11 jaar geleden
En ik denk ook dat het gebruik van een ledlamp zich zelf terug verdient als je daarvoor eerst een spaar of gloeilamp had.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Powergen: je hebt helemaal gelijk, ik voeg dit nog even aan mijn antwoord toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
allemaal + 1 en dit antwoord vind ik het beste !

Andere antwoorden (2)

Normale gloeilamp, spaarlamp of ledlamp (60 Watt)
Een normale gloeilamp met een lichtopbrengs van 60 Watt verbruikt 60 Watt per uur. (nogal logisch)
De omzetting van electriciteit naar licht is heel beperkt. Zo'n 5%. De rest wordt omgezet in warmte.
Een spaarlamp verbruikt ongeveer 1/5e van de energie van een gloeilamp. In dit voobeeld dus 12 Watt.
Spaarlampen zijn daarmee een energiezuinige oplossing, maar bevatten schadelijke chemicalien. (kwik)
Een ledlamp verbruikt nog minder energie. Ergens tussen de 8 en 12 Watt.
Alles over aanschafprijs van gloeilampen, spaarlampen, ledlampen, verbruikskosten van spaarlampen, led-tl, ledverlichting en gloeilampen.
http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=6085.0
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals hier al was aangegeven zijn de verschillen tussen een Gloeilamp, een spaarlamp en een Led lamp voornamelijk het energie verbruik. Een gloeilamp is al zeer oud en werd uitgevonden door Thomas Edison http://nl.wikipedia.org/wiki/Thomas_Edison.
Het energie verbruik van een gloeilamp is hoog ten opzichte van de hoeveelheid licht die een lamp geeft.

Een Spaarlamp is een een soort mini TL die ik verschillende bochten is geblazen en verbruikt aanzienlijk minder dan een gloeilamp, maar levert wel een relatief grote hoeveelheid licht http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaarlamp.

Een Ledlamp is een zeer nieuw concept voor verlichting. Het energie verbruik is sterk verminderd dat terwijl de lichtopbrengst erg omhoog is gegaan. Men kan op internet verschillende vergelijkingstabellen vinden over Led lampen ten opzichte van Spaar Lampen en Gloeilampen. Maar worden vaak ten voordele van de fabrikant sterk afgerond naar boven om verkoop te promoten, dat wil echter niet zeggen dat Led Lampen Slecht zijn.

Philips is nagenoeg marktleider op gebied van ledlampen.

Een groot verschil van ledlampen is de levensduur, een gemiddelde Gloeilamp gaat bij normaal gebruik ongeveer 1 jaar mee. Een spaarlamp in dezelfde klasse kan tot al gouw 10 jaar mee gaan maar de Led lampen van onderandere Philips spannen de kroon met een verwachte levensduur van bijna 50 jaar, maar is dus erg afhankelijk van gebruik. Philips geeft overigens een garantie van 25 jaar op hun ledlampen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Ledlamp

Een groot nadeel van Ledlampen is het kleuren spectrum die de lampen geven. Veel mensen vinden dat Led lampen een zeer vlak en onprettig licht geven en vinden dat Gloeilampen Daarentegen veel voller zijn van kleur. Dat is makkelijk te verklaren aangezien een gloeilamp licht uit straalt over het gehele zichtbare kleuren spectrum en een Led lamp dit slecht doet op een beperkt zichtbaar spectrum. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurmeting

Philips heeft hier een nieuwe techniek op uitgevonden, ik kon zo niet vinden hoe het heet maar de nieuwe ledlampen van Philips die in de komende jaren zullen verschijnen geven een veel beter natuurgetrouw licht net zoals gloeilampen maar dan met de lange levensduur van Ledlampen en het geringe energie verbruik daarvan

Ik heb mijn eigen woning in 2012 geheel over gebracht van Gloeilamp naar Ledverlichting, als je geïnteresseerd bent neem dan eens een kijkje.

http://www.htfproduction.nl/ledapp.html
http://www.youtube.com/watch?v=rqut6VOPq1Q