Wat gebeurt er met pannen als je op een inductiekookplaat kookt als ze daar niet geschikt voor zijn?

Ik ben nog aan het twijfelen over het kopen van een keramische- of inductiekookplaat. Als ik het verschil hiertussen bekijk, merkt men steeds op dat je met inductie pannen moet hebben die daarvoor geschikt zijn. Ik heb een aluminium/rvs (wat is het?) pannenset van Le Chef Classic (zie foto, ca. 12 jaar oud) en verder een braadpan ad 60 euro van BK en koekenpannen en soort wok van Tefal. Ik wil geen nieuwe pannen kopen, zonde...

Picture for question
27.7K

Antwoorden (5)

Dan werkt het niet de kookplaat gaat uit en doet het niet. Als pannen niet geschikt zijn dan werkt het systeem niet.
11 jaar geleden
Sonaya
11 jaar geleden
O, in combi met die magnetische velden o.i.d.? Dus je pannen gaan er niet stuk van en dus kan ik het gewoon testen?
ronron1212
11 jaar geleden
juist er gebeurt niets als ze niet geschikt zijn.
Sonaya
11 jaar geleden
Denk dat die pannen van tefal wel ok zijn, maar ik heb mijn twijfels over die oude rvs pannenset. Tegenwoordiig zijn ze geschikt voor inductie maar 12 jaar geleden?
ronron1212
11 jaar geleden
RVS doet het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die pannen van Tefal ook niet, want die zijn al krom door het gebruik.
Er gebeurt niets met je pannen, het enige is dat je eten niet warm wordt in de pannen.

De belangrijkste reden dat het niet werkt, is dat je pannen door het gebruik geen volledig vlakke bodem meer hebben. Elke pan trekt bij gebruik op een directe warmtebron, namelijk een beetje krom. En dan werkt inductie niet meer.

Verder is het voor maximale overdracht van de warmte nodig dat de pan een magnetiseerbare bodem heeft.

Voor de keramische plaat geldt alleen reden 1: bodem is niet meer volledig vlak. Dus of je nu voor keramisch of voor inductie kiest: je zult nieuwe pannen moeten kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een inductiekookplaat heb je magnetische pannen nodig. Dus kijk even of ze dat zijn, dan kun je ze gebruiken. Zoniet dan zul je of andere pannen moeten kopen of zeker niet inductiekoken. Keramisch kan wel
11 jaar geleden
Ook pannen waarmee je altijd op gas hebt gekookt zijn niet geschikt, ondanks ze misschien wel geschikt waren voor inductie. Het gaat erom dat de pan een vlakke bodem heeft, bij een holle onderkant is de connectie met de plaat verdwenen en werkt dit dus niet. Je zult dus echt nieuwe pannen moeten kopen wil je op inductie gaan koken (ik heb de overstap gemaakt, is in het begin duur, maar wil niet anders meer! Ik zou wel eerder gaan voor inductie dan keramisch).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sonaya
11 jaar geleden
Ik kook nu keramisch en al mijn pannen hebben een platte bodem. Nooit een holle gezien? Die oude rvs set is ook plat. Een magnetiseerbare bodem? Hoe test je dat...simpelweg door te kijken of er een magneetje aan blijft plakken? Of is dit totaal iets anders...? :) Weet niet hoor, ben een goede klusser en technisch, maar hier heb ik geen verstand van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je op gas kookt trekt de eerst platte bodem altijd wat krom van de hitte. Daarom zijn pannen die altijd op gas hebben gestaan niet geschikt. Testen kun je doen door werkelijk te proberen koken met de pannen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Keramisch is trouwens ook anders dan inductie, bij keramisch worden de platen namelijk wel warm, bij inductie niet.
natuurlijk is het zonde van je geld om goede pannen niet te gebruiken.
zo te zien heb je rvs (roest vrij staal) pannen die je nog kan gebruiken en de braadpan van bk is en koekenpakken en wok van tefal.
het is allemaal prima te gebruiken op een GAS-fornuis. niks mis mee.

als je kiest voor een andere warmtebron, zal je ook andere pannen moeten aanschaffen. de keus is aan jou.

uit de bron: http: //www.bol.com/nl/m/service/koken-informatie-pannen/index.html

Inductie
Een inductiekookplaat maakt gebruik van een magnetisch veld. Het magnetische veld zorgt voor een zeer snelle verwarming van de pan. Niet alle pannen zijn door het magnetische veld geschikt voor inductie.
Bekijk alle pannen geschikt voor inductie

Keramisch
Een keramische kookplaat heeft een dikke glasplaat waarop in lijnen de kookzones aangegeven zijn. Door een gloeispiraal wordt de kookplaat verwarmd. De keramische kookplaat warmt langzaam op en kookplaat blijft lang heet. Niet alle pannen zijn geschikt voor een keramische kookplaat.

uit de bron: http://www.plezierindekeuken.nl/keuken-spullen/pannen
Pannen zijn er in vele vormen en maten en kunnen gemaakt zijn van verschillende materialen. De keuze voor een bepaalde pan hangt af van je eigen voorkeur, het voedsel dat je bereidt en de kooktechniek die je hiervoor wilt gebruiken. Zo is het bereiden van een stoofgerecht lastig is een pan met dunne bodem en gaat het bakken van een hartige of zoete pannekoek het best in een koekenpan (met of zonder anti-aanbaklaag). Daarbij komt nog dat niet elk materiaal geschikt is voor gebruik op iedere warmtebron, denk hierbij aan elektrische-, inductie- of keramische kookplaten. Om je keuze voor een bepaalde pan iets makkelijker te maken is hier een korte omschrijving van de meest voorkomende materialen die worden gebruikt voor het vervaardigen van pannen.

Toegevoegd na 2 minuten:
wat er gebeurt: je zal nieuwe pannen moeten kopen, de pannen die je hebt zijn niet geschikt, gaan kapot, doen niet meer wat ze zouden moeten kunnen, daar heb je dus niets aan.
advies: koop een gasfornuis met hete lucht oven, heb ik zelf gehad, is fijn om mee te werken.