Bosch WTL 5200 wasdroger geeft geen warmte. Wat nu?

Er zou zich in het apparaat een rood of zwart knopje moeten bevinden om de warmte weer terug te krijgen. Ik kan dat knopje niet vinden. Waar precies bevindt zich dit knopje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (2)

Dat rode knopje zit op de thermostaat bij het verwarmingselement. Om daarbij te komen moet je aan de machine uit elkaar wat beschermplaten verwijderen. In de link vind je een service manual van de 6200, die is ongeveer gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb het knopje wel gevonden m.i., maar hoewel het wat losjes zit, kan het totaal niet worden ingedrukt. Ik hoop dat je deze omschrijving begrijpt en nog meer dat je antwoord hebt waar ik wat aan kan hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat het wat losjes zit dat klopt, dat hebben ze allemaal.
Deze schakelaar is een veiligheidsmechanisme tegen oververhitting. Als je het niet kunt indrukken, heeft deze veiligheid de verwarming dus niet uitgeschakeld en moet er een andere oorzaak zijn. Je moet dan de storing ergens anders zoeken. Er zijn een aantal NTC weerstanden in de droger aanwezig die ook een storing kunnen veroorzaken (zie link die ik in de bron heb vermeld).
Meet voor de zekerheid, als je een spanningsmeter hebt, de weerstand van de schakelaar even door, deze moet 0 ohm zijn. Het is moeilijk in te schatten wat je technisch niveau is, maar als je niet weet hoe je dat moet doen, moet je er een kundig iemand bij betrekken. Misschien ten overvloede, maar stekker uit het stopcontact voor je aan deze metingen begint.
Dat knopje zit op de trommel en bevindt zich in de buurt van de weerstand.
Het is een rond zwart doosje met 2 aansluitklemmen en waarschijnlijk in serie met een van de weerstands draden. In de midden tss de aansluitdraden zit er een rood drukknopje die u kan indrukken om te resetten, zo niet moet u hem eens doormeten, het zou kunnen dat u kapot is. Eenvoudig te vernieuwen, de temperatuur staat er altijd op.
Het kan natuurlijk ook altijd uw thermostaat zijn, of uw weerstand die onderbroken is.
In alle gevallen uitmet met een Ohmmeter.

Normaal zit het schema aan de binnenkant op het deksel gekleefd.
Achteraan 2 schroeven losdraaien en het bovenblad naar achter duwen, als het los is ziet u het schema.