Kan een apparaat dat uit staat toch vlam vatten?

Ik las net dat je apparaten schoon moet houden van binnen, iets wat hier dus niet wordt gedaan. Er staat duidelijk op, niet open maken ed, en nu ineens moet je het wel doen en stofvrij houden.
Ik heb het over computer, koelkast, hd kastje (tv), televisie, ...

Als de stekker er uit is, kan er dan nog brand ontstaan?
En hoe maak je de luchtfilters (?) in zo'n apparaat schoon

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Als de stekker niet in het stopcontact zit en er dus geen spanning/stroom op het apparaat staat, kan er niet spontaan brand ontstaan in het object zelf.

Verder klopt het dat er veel stof in tv's, computers e.d. zit... echter zolang je met regelmaat gewoon stof afneemt in huis, zal het wel meevallen met het brandgevaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is maar hoogstzelden dat dat aan de orde is lijkt mij
voor pc is het wel gewoon dat je hem regelmatig schoonmaakt
maar voor de rest ?

Alleen als het apparaat in en hele erg vuile(droog stoffige) omgeving staat
of ingesloten in een droge stoffige omgeven
Tja dan kan het nuttig zijn ze eens in de zoveel jaar te controleren
Maar het zal maar zelden een echt probleem zijn

je kan beter de omgeving van een apparaat stof vrij houden
zodat dat probleem er gewoon niet is
11 jaar geleden
Een apparaat dat door statische elektriciteit stof aantrekt kan spontaan ontbranden, dit i al jaren een vast begrip.

Zolang er spanning op het apparaat staat kan het stof kortsluiting veroorzaken.

Bij oude TV's met lampen was het aan de orde van de dag dat er één in brand vloog, dit hoefde niet te resulteren in een woning brand als de eigenaar de stekker meteen uit de wandcontactdoos trok.

De huidige apparatuur werkt meestal op 12 volt, iets wat de kans op brand verkleind heeft.