Hoe blus je een beginnend brandje in een heteluchtoven?

Ik was koekjes aan het bakken in de heteluchtoven. Even was ik boven, en ik rook een brandlucht. Gauw naar beneden, stonden de koekjes te fikken in de oven! Ik heb de deur geopend en er impulsief een plens water ingegooid. Gelukkig, brandje gedoofd, en de oven doet het nog gewoon. Ik weet nu dat ik geen water had moeten gebruiken, maar wat was dan wél de beste methode geweest?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
32.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een poederblusser
Ook is het handig oom een branddeken in de keuken te hebben
Mij is altijd verteld dat je brandjes in een pan of elecktronica nooit met water mag blussen
Wat vervelend nou
Kun je gaan poetsen met dit mooie weer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@channeke: ik lees je reactie pas nadat ik mijn antwoord net geplaatst had. Je slaat de spijker op zijn kop!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Een poederblusser is niet altijd de juiste keuze. Omdat deze blussers heel erg veel extra schade aanrichten aan andere apparatuur. Als je ooit een brand blust thuis, met een poederblusser, meld dit dan bij je verzekering. Voor het geval dat je last hebt van nevenschade Ik zou kiezen voor een schuimblusser. Je kan er geen electronica branden mee blussen, maar bijvoorbeeld wel de koekjes die stonden te fikken. Staat de oven zelf te fikken, dan moet je idd een poederblusser gebruiken.

Het beste antwoord

Naar mijn mening: oven uitzetten, deur dichtlaten. Het vuur zal dan vanzelf doven door zuurstofgebrek.

Je krijgt dan wel een he-le-boel rook, maar dat is een (weliswaar vervelende) bijzaak.

Het openen van de deur zorgt voor extra zuurstof. Bij koekjes zal het meevallen, daar heb je te maken met vaste stof. Wanneer er echter vloeistof (olie) brandt en je voegt veel zuurstof toe doordat je de deur opent, kun je een steekvlam krijgen - en dat precies op het moment waarop jij vlak voor de oven staat. Dat wil je niet.

Daarom: oven uit, deur dichtlaten, en erbij blijven om te kijken of het toch niet verder brandt. Houd de deur een hele tijd dicht: pas openen als de inhoud van de oven flink is afgekoeld, want als het nog heet is en je opent de deur dan zou het spul opnieuw kunnen ontbranden.

Toegevoegd na 2 minuten:

Bij andere kleine vuurtjes kun je er ook een blusdeken overheen draperen (altijd van je af bewegen!). Bij een ovenbrand is dat niet handig, want je zult met je handen in de brandende oven moeten, en de kleine ruimte zorgt ervoor dat je de hete vlammen dan als het ware naar buiten duwt - richting jouw armen en gezicht.

Dit nog afgezien van het verergeren van het vuur wanneer je de oven opent.

Dus geen blusdeken gebruiken bij een ovenbrand.

11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
De koekjes zijn ook gaan branden met dichte deur, dus van zuurstofgebrek is geen sprake. Wel zullen ze uiteindelijk gewoon opgebrand zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met de deur dicht maar wel met de hetelucht die zuurstof aanvoerd vandaar dat de koekjes kunnen gaan branden
Cryofiel
11 jaar geleden
Precies, huvie. Zet de oven uit en er wordt geen nieuwe lucht meer toegevoerd. Grote kans dat het vuur de aanwezige zuurstof sneller verbruikt dan er door natuurlijke ventilatie nieuw kan bijkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beter een brandje in de oven dan buiten de oven. Stekker eruit en uit laten branden, vooral voorkomen dat het vuur zich kan verspreiden, dus nooit gaan lopen met brandende dingen of onnodig deurtjes opendoen. Wel met de brandblusser in de buurt blijven.

Andere antwoorden (4)

Het kan nooit een laaiend vuur geweest zijn, dus misschien had je de koekjes met bakplaat en al naar buiten kunnen brengen.

Maar meestal bedenk je inderdaad pas achteraf wat het beste was geweest!
bamibal
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Nooit met vuur gaan lopen! De zuurstofstroom wakkert het vuur aan, het vuur waait dan jouw kant uit, en je loopt langs de gordijnen.
bamibal
11 jaar geleden
Het zijn maar koekjes....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met het vuur gaan lopen is het slechtste wat je kunt doen, groot gevaar voor uitbreiding
Cryofiel
11 jaar geleden
Klopt. Ik denk dat het best zou kunnen. Maar je neemt toch een risico, en met vuur zou ik dat niet doen. Mede omdat je beter snel kunt beslissen ("vuur? dan xxx doen") dan eerst uitgebreid nadenken en mogelijk een verkeerde beslissing nemen).
Er is niets mis mee om te blussen met water maar dan had u wel EERST de stekker moeten uittrekken.

De aller beste methode is de schaal met koekjes eruit halen, buiten zetten en dan overgieten met water.

U had die ook kunnen blussen met een poederblusser welke eigenlijk steeds in elke keuken zou moeten aanwezig zijn.
Nadien heeft u wel veel kuiswerk maar het is zeer effectief.

Belangrijk is dat u koelbloedig bent gebleven en onmiddellijk actie heeft genomen want bij brand tellen de eerste momenten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij niet handig om met een schaal met brandende koekjes door het huis te gaan lopen ;-(
Om een gemiddelde brand te hebben moeten drie factoren kloppen. Zuurstof, brandbare stof en temperatuur die hoog genoeg is. Haal je 1 van de 3 weg, dan is de brand geblust.
Het is moeilijk in te schatten hoe groot de brand was, maar misschien was gewoon uitblazen ook al een mogelijkheid.
Oven als eerste uitzetten is het belangrijkste. Afwachten totdat de zuurstof op is kan ook een manier zijn. Een oven kan op zich wel tegen hoge temperaturen. Blussen met een plantenspuit met water of een kopje water op de bakplaat kan ook voldoende zijn. Tenzij je met vetten of oliën werkt.
Met een blusdeken kan je trouwens ook wel een eind komen als je die op de juiste manier gebruikt en je handen en armen beschermt. Een brandblusser kan grote schade aan de oven aanrichten, en ook aan andere electrische apparatuur in de keuken. Maar werkt wel om de brand te blussen.
De brandende bakplaat uit de oven halen kan heel gevaarlijk zijn. Grote kans, dat je je handen brandt en dan alles laat vallen. En dan ben je veel verder van huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik een beetje mis in de gegeven antwoorden is een waarschuwing tegen het gebruik van water als blusmiddel. Ongeacht het brandende object of (vloei)stof loop je een groot risico dat je het met water alleen maar erger maakt. Bij een brandende pan of een vaste substantie veroorzaak je met toevoeging van water een explosie van stoom die vreselijke brandwonden kan veroorzaken. Bij een brandende vloeistof kan hetzelfde verschijnsel optreden maar bij een flinke watertoevoer drijft de brandende vloeistof (immers lichter dan water) ook nog eens alle kanten op, waardoor de brand zich naar even veel kanten uitbreidt. Hoewel een paar vlammetjes zich in de praktijk nog wel laten blussen met water is afdekken met een branddeken of met spuiten uit een brandblusser meestal effectiever en veiliger bij een flinke hitteontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U heeft volledig gelijk, met water nooit een oliebrand blussen, u maakt het alleen maar erger, vandaar dat ik de mogelijk gaf om met een natte doek de zuurstof af te sluiter.
Het ging hier wel om koekjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, vandaar mijn nuance 'een paar vlammetjes'.