Waarom kan het ene kommetje wel en de andere niet in de magnetron?

Van de week een kommetje met eten in de magnetron gedaan. Toen brandde ik zowat mijn vingers. Vanochtend een andere geprobeerd en geen probleem.
Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als het een kommetje van aardewerk is en er zitten barstjes in het glazuur, dan neemt het aardewerk vocht op en wordt dat vocht ook heet. Gevolg: auwwww.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sommige stoffen nemen makkelijker warmte op dan andere.
In de magnetron zijn het vooral waterhoudende stoffen die de warmte snel opnemen. Is het kommetje een beetje poreus zodat er wat water in kan komen, zal het eerder heet worden.
Andere stoffen nemen heel makkelijk warmte over, dit zijn goede geleiders van warmte.
11 jaar geleden
Sommige grondstoffen waar die potjes van gemaakt zijn bevatten metalen en het zijn deze die heet worden en niets anders !

Toegevoegd na 17 minuten:
Porselein bijvoorbeeld bevat geen metaal.
Sommige keramieksoorten wel, een voorbeeld van 2 soorten.
(Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Keramiek)

Er zijn twee verschillende types technisch keramiek:
ionaire keramiek: een verbinding van een metaal en een niet-metaal, bijv. keukenzout (NaCl), mangaanoxide (MgO), zirconiumoxide (ZrO2).

covalente keramiek: een verbinding van twee niet-metalen, zoals siliciumdioxide (SiO2), diamant (C).