waar kan ik het beste mijn rookmelder plaatsen?

heb al een aardig tijdje geleden van die leuke rookmelders gekocht voor op de kamers van de kinderen, je weet wel, zo'n vogeltje, (naast de officiele voor de zekerheid, die hangen al) maar waar kan ik die het beste plaatsen t.o.v. de deur? (staat dus niet in de gebruiksaanwijzing, handig....NOT)

op veel plaatjes zie je bijna in het midden van je plafond, vind ik in dit geval niet echt een optie, dus 1: hang ik hem achter de deur aan het plafond? (dit is mogelijk op de babykamer maar de kamer van de andere meiden heeft een verlaagd plafond en dan zit ie, zelfs helemaal in de hoek wat iig geen goede plek is, de deur in de weg) of 2. schuin in de deuropening aan het plafond? of, juist heel wat anders, 3: een hele andere hoek van de kamer?

heb een buurman die brandweer is en zou er zo heen kunnen lopen, alleen weinig zinvol, hij is niet thuis en ik (eigenwijs, hormoonbom, zwanger enzo) wil het graag nu "even" doen....

Toegevoegd na 14 minuten:
heb alle vragen op gv over rookmelders al bekeken maar heb niets gevonden over de plek per ruimte, alleen welke ruimten....en dat vond ik ook al op google, dus weet nu nog niet waar.....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
capthavoc
11 jaar geleden
ben je gek, je bent zwanger dan ga je toch niet op stoelen /trappen staan ?
laat je buur/maatje dat maar oplossen ;) eigenwijs mens !!
Cryofiel
11 jaar geleden
;-) ostraat, er zijn op GV al meerdere vragen gesteld over de plaatsing van rookmelders. Heb je daar al je licht opgestoken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat was ook mijn gedachte: informatie inwinnen prima, maar
er wordt niet door jouzelf op ladders, trapjes of stoelen geklommen, hè?!

Het beste antwoord

Maakt niet zoveel uit zolang het maar aan de hoogste plek van het plafond hangt of er net onder.
Alleen niet helemaal in een nok of in een hoek, daar zal rook iets moeilijker komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hang rookmelders op aan het plafond van elke ruimte waarop slaapkamers uitkomen. Meestal is dat een overloop, hal, of gang. Maar het kan ook een andere kamer zijn. Aan het plafond van het trapgat is ook een goede plaats. Het beste is om alle ruimten, waar u doorheen moet als u uw huis bij brand ontvlucht, te voorzien van rookmelders.

Kleine woningen met een woonlaag
Bij kleine woningen met één bouwlaag (bungalow, flat) is één rookmelder meestal voldoende. De beste plaats ervoor is de gang of hal waar de meeste kamers op uitkomen. Zorg ervoor dat u het geluid van de rookmelder in iedere slaapkamer kunt horen!

Grote woningen of woningen met meer woonlagen
Bij woningen met meerdere woonlagen doet u er verstandig aan op iedere verdieping een melder te plaatsen, bij voorkeur op de slaapverdieping, boven de trap tegen het plafond.

Voor een maximale beveiliging, ongeacht het aantal woonlagen, kunt u in iedere ruimte waar regelmatig iemand is een melder plaatsen. Denk met name aan de woonkamer, slaapkamer(s) en iedere ruimte waar een elektrisch apparaat staat.

In alle gevallen
Hang de rookmelders aan het plafond; rook stijgt altijd omhoog. Om deze manier wordt u het snelst gewaarschuwd.

Ongeschikte plekken voor een rookmelder
Er zijn ook plekken waar u uw rookmelder beter niet kunt ophangen, omdat hij dan waarschijnlijk vaak ‘vals alarm’ zal veroorzaken. Ongeschikte plekken zijn:
- Plekken waar waterdampen of dampen van bakken en braden hangen, zoals dichtbij de deur van een douche/badkamer of in de keuken.
- Bij een ventilatoropening of mechanische ventilator en boven verwarmingstoestellen en radiatoren kunnen rookdeeltjes door luchtstroming de rookmelder niet bereiken.
- In de garage; uitlaatgassen kunnen ook ongewenst alarm veroorzaken.
- Dicht bij lampen raakt de rookmelder vervuild door stof. Hang ze minimaal 30 cm van een lamp af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
die plekken heb ik de gewone melders hangen, maar ik vond de vogeltjes zo leuk, vandaar..... dus....waar op de slaapkamer is nu de meest handige plek (die met de verlaagde plafonds ook mogelijk is)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe je rookmelder er uit ziet maakt niet uit. De beste plekken blijven dezelfde.
Ik zelf heb er een op de overloop deze hebben wij geplaatst boven de deur. Daar zit een dun houten plaatje in en is daar op geplaatst. Beneden in de gang boven de deur van de meterkast ook op een houten plaatje. Deze heeft ons al eens zijn dienst bewezen toen een draad aan het smelten was in de meterkast. Daar was bijna brand ontstaan onze kinderen zaten in pyjama met vijf graden buiten. Omdat ze dat leerden op school bij alarm. De schade was niet groot maar wel weer 80 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hang die in de babykamer boven de deur op +/- 1m afstand.
In de babykamer idem maar dan net buiten de draaicirkel van die deur.
Dat is het meest effectief ook als de deuren open staan.
Het feit dat u die kocht en wilt plaatsen bewijst uw terechte bezorgdheid en beter eens een vals alarm dan nooit een.
Wijs ook uw kinderen wat doen igv alarm.
Niets zelf ondernemen en onmiddellijk evacueren op een afgesproken plaats, laat ze nu en dan eens oefenen.
Hopelijk heeft u ze nooit nodig.