De verlichting moet niet constant branden, omdat dit de algvorming bevordert. Uitdoen 's nachts is beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook dat. En de energie die je ermee bespaard is ook mooi meegenomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit. Probeer zo veel mogelijk de natuur na te bootsen qua dagindeling. Jij zult vast ook in 't donker willen slapen, dus gun die vissen dat ook.. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb in mijn lichtkap 2 soorten lampen.
De normale TL verlichting maar ook nog eens een gloeilampje van 10 W, zo een ijskast model.
Dat lampje werk op mijn tijdsklok aan tss 7h00 en 24h00.
Mijn groot licht steek ik pas aan als ik opsta en terug uit als ik ga slapen. Daardoor krijgen die vissen een beetje meer natuur door met zacht licht te ontwaken. Zij krijgen niet ineens dat fel licht, we hebben dat ook niet graag.
Dit word dikwijls aanbevolen door kenners.
Zoals eerder iemand gemeld heeft zeker niet constant aanlaten om algenvorming tegen te gaan.