Ik heb 2,5 jaar geleden een keuken gekocht. Koelkast is van whirlpool, nu is de motor kapot gegaan. Hoe zit het met de fabrieksgarantie?

Het is namelijk een duurzaam product. Ik had sowieso 2 jaar garantie. Maar zit er normaal niet langer garantie op een duurzaam product? Ik moet nu namelijk de kosten zelf gaan betalen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

De fabrieksgarantie is is 2 jaar en dus zijn de kosten (gedeeltelijk) voor jou. Wat je kunt doen is overleggen met Whirlpool dat zij een gedeelte van de kosten op zich nemen. De koelkasten van Whirlpool gaan gemiddeld 7 jaar mee, je mag er vanuit gaan dat de koelkast wel langer meegaat dan een paar jaar.
In de link van plusonline staat meer informatie over hoe jij Whirlpool kunt benaderen voor een coulance.
In de laatste link van Whirlpool staat een stukje over duurzaamheid, mochten ze niet willen luisteren, dan sla je ze maar om de oren met dat artikel van hun directeur. Twee-en-een-half jaar voor een koelkast is echt veel te weinig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat de te verwachten levensduur van die Whirlpool zal zijn, dat weet ik niet. Maar een jaar of 8 lijkt mij niet onredelijk. Dat betekent, dat als je een koelkast (als onderdeel van je keuken) koopt, je er op mag rekenen, dat je er 8 jaar probleemloos gebruik van kunt maken.

Dat je nu nèt buiten de garantieperiode valt, wil nog niet zeggen, dat jij de nieuwe motor zelf, of de reparatie volledig zelf moet betalen. Je zult dus moeten overleggen met de leverancier van de keuken. Hij is op de hoogte van hoe het zit met de wettelijke garantie. Redelijk zou zijn, omdat je al 2,5 jaar plezier van je koelkast hebt gehad, dat jij b.v. opdraait voor 25% van de kosten, en de leverancier 75%.

Kom je er met de leverancier niet uit, kijk dan eens op deze site:
Dit is de hoofdingang:
http://www.consuwijzer.nl/
en hier gaat het meer specifiek over garantie, en wat jij mag verwachten.
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Veelgestelde_vragen/Mijn_televisie_is_kapot_en_de_fabrieksgarantie_is_net_verlopen_Moet_ik_de_reparatie_nu_zelf_betalen

Je kunt ook contact opnemen met consuwijzer. Zij zullen je dan adviseren, wat je het beste kunt doen. B.v. een aangetekende brief sturen, of overwegen de zaak aanhangig te maken bij een geschillencommissie.

Hoever je hierin wilt gaan zal ook afhangen van de prijs van de motor. Kost zo'n ding b.v. 80 Euro, dan zou je kunnen overwegen je verlies te nemen, als je geen zin hebt in allerlei gedoe. Is zo'n motor veel duurder, dan is het alle energie en tijd misschien wel waard.
Succes!

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor alle zekerheid nog even toegevoegd.
Je moet dus niet bij Whirlpool zijn met je problemen maar bij de leverancier van de keuken. Dat is jouw aanspreekpunt. Hoe de leverancier het verder weer oplost met Whirlpool is jouw zorg niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Klopt helemaal.