Ik heb de magnetron/oven in een keuken kastje gezet. Er is nog 3-5 cm aan alle kanten. Kan dit ivm met de warmte/luchtafvoer? Moet ik iets isoleren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20.4K

Antwoorden (3)

In principe zou die lege ruimte voldoende moeten zijn voor het afvoeren van de overtollige warmte. Maar dat werkt natuurlijk alleen maar wanneer het keukenkastje open staat, cq wanneer het kastje geen deur heeft. Als er wel een deur is en je doet de deur dicht, wordt het daarbinnen alsnog veel te heet.

Je kunt het eenvoudig controleren door de magnetron/oven gewoon eens te gebruiken en te voelen hoeveel warmte er dan in het kastje ontstaat. "Lekker warm" is prima, "heet" is niet goed.

Er zijn wel twee dingen die je moet controleren.

Het eerste is het materiaal van het kastje, vooral de eventuele verf of lamineerlaag. Kan die tegen de warmte? Zo niet, dan zul je al snel verkleuring of afbrokkeling zien. Geen ramp, maar het ziet er niet uit, en je wilt geen afgebrokkelde stukjes in je ovenschotel krijgen.

Het tweede is de inhoud van de naburige kastjes. De aansluitende kastjes worden ook enigzins opgewarmd. Geen probleem als je daar je voorraad zout, suiker en spaghetti bewaart, wel als je daar andere voedingswaren bewaart. Zelf zou ik in de aansluitende kastjes bijvoorbeeld pannen, servies en dergelijke plaatsen - of iets anders dat best regelmatig twee uur lang een paar graden warmer mag worden.
11 jaar geleden
Als je de mogelijkheid hebt zou ik niet isoleren, maar juist een achterkant/wand eruit slopen, als je daarmee luchttoevoer bereikt ? Of als de magnetron/oven aan de zijkant van de kast (dus niet in het midden maar aan een zijkant met zijwand) geplaatst kan worden kan er een zijwandje uit voor extra lucht. Dan bereik je waarschijnlijk hetzelfde doel en je kan het kastje aan de voorkant dan wel dicht doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
correctie : *als je daarmee... vervolg moet zijn... koele luchttoevoer bereikt?*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De achterkant van het kastje nogwat gaten in boren eventueel voor een circulerend effect .

en je eigen gemoedsrust .;))

bij ons werkt het al jaren goed op deze manier !