Eigenlijk wel.

Maar je kan ook een goede installateur nemen die dit kan omzeilen.

Of lees hier:http://www.natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=439
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat heb je nodig laat een erkent installeur komen om dat voor je aan te leggen en de meterkast aan te passen.
12 jaar geleden
Een 7,4 kW kookplaat trekt 7400/230=31 A.
Een normale groep in een huisinstallatie is afgezekerd met een 16 A automaat, je zult dus de kookplaat op minstens twee aparte groepen moeten aansluiten als er geen 3 fase krachtstroom aanwezig is.
De aansluiting van dergelijke kookplaten is meestal gesplitst zodat je verschillende delen op verschillende groepen kunt aansluiten. Voor een kookplaat is het niet van belang dat het ook verschillende fasen zijn, de groepen mogen op dezelfde fase aangesloten zijn, mits ze ieder een eigen 16 A automaat hebben.
Pas wel op dat áls je twee groepen van één fase gebruikt, de hoofdzekering van deze fase minstens 31 A is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U kan deze monofasig aansluiten op een 25 A automaat en met 6 mm² bedrading, dat is de praktijk !
Dit is minder dan het geinstalleerde vermogen maar men gaat ervan uit dat nooit alle "platen" tegelijk op vol vermogen gebruikt worden.
Als u toch andere bedrading moet trekken kan u beter voor 3 fasig gaan.
Bij 3 x 230 V moet u 4mm² gebruiken met een automaat van 20 Ampère. Bij 3x 400V volstaat 16A met 2,5 A.
Heeft u geen 3 fasige huis aansluiting dan kan u die aanvragen bij uw leverancier.