Fluitketel met kalkaanslag. Hoe krijg je het eruit?

Als ik wat water in de fluitketel doe, er eens mee schud en hem dan leeg maak in de gootsteen, zie ik er een hoop witte dingetjes uit komen. Als ik dit een paar keer herhaal, wordt het wel minder, maar na een paar weken is het weer zover. Ik weet wel dat je een koffiezetapparaat schoon kunt maken door er azijn door heen te laten gaan, maar kan dat ook bij een fluitketel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.7K

Antwoorden (5)

jazeker kan dat, vullen met water en azijn, en even goed warm laten worden en laten staan.
vervolgens gooi ik de azijn in het toilet, dan kan het daar ook nog even ontkalken.
ketel spoelen, en klaar!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slimme tip van het toilet. Ik gooi 't altijd door de gootsteen maar dat is eigenlijk zonde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft: 'goed warm maken'. Hoe warm? Kan ik het koken?
Rieneke1
12 jaar geleden
ja hoor, je kan het aan de kook brengen, en vervolgens het gas uit en een uurtje laten staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt allemaal! Ik ga niet een beste antwoord uitkiezen, vind ik niet zo leuk; en ik zou ook niet weten wat het beste is. Ik ga nu met azijn aan de slag, want dat heb ik in huis. Heb geen aardappels en bruistabletten voor kunstgebit in huis.
(Schoonmaak)azijn gaat prima. Half water, half azijn in de ketel, lekker warm maken, tijdje laten staan, goed spoelen (eventueel de eerste keer water koken en weggooien) en je ketel is weer als nieuw.
De azijn niet lang (nacht) in de ketel laten staan: dat zou mogelijk het metaal kunnen aantasten.

Er bestaan (of bestonden) ook metalen sponsjes die je in je ketel kunt doen. Die rommelen door je ketel heen tijdens gebruik en houden hem schoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt allemaal! Ik ga niet een beste antwoord uitkiezen, vind ik niet zo leuk; en ik zou ook niet weten wat het beste is. Ik ga nu met azijn aan de slag, want dat heb ik in huis. Heb geen aardappels en bruistabletten voor kunstgebit in huis.
je kan ook een paar aardappelschillen mee koken, naast azijn is dit ook effectief...
daarna goed je ketel omspoelen..
dit kan je ook doen in je waterkoker ,als je die hebt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De waterkoker is net ontkalkt (met azijn), maar de volgende keer zal ik die aardappelschillen eens proberen. Dat is een praktisch gratis oplossing, als dat werkt.
Je kunt het er weer uit krijgen met schoonmaakazijn,even laten weken en goed naspoelen.
Je kunt nadien kalk voorkomen door een stuiver (als je er nog 1 hebt ;-) ) in je fluitketel te doen.Dit doe ik zelf en het werkt perfect.Nu weet ik alleen niet waarom het werkt, hopelijk weet iemand anders dat wel.:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je fluitketel schoonmaken gaat geweldig met een bruistablet voor kunstgebit. Vul de fluitketel voor ruim de helft met water en gooi er een tablet in. Paar minuten doorkoken en goed naspoelen, en je fluitketel is weer als nieuw.
Je fluitketel blijft schoon als je er een knikker in doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt allemaal! Ik ga niet een beste antwoord uitkiezen, vind ik niet zo leuk; en ik zou ook niet weten wat het beste is. Ik ga nu met azijn aan de slag, want dat heb ik in huis. Heb geen aardappels en bruistabletten voor kunstgebit in huis.