Welke nieuwerwetse lamp is te gebruiken met een dimschakelaar?

Ik heb een lamp met een schuifschakelaar om te kunnen dimmen. In de lamp zit een 100W gloeilamp. Die lampen zijn niet meer verkrijgbaar.
Daarom vraag ik me af welk soort lamp ik daar in de toekomst voor kan gebruiken. Veel spaarlampen hebben een symbooltje wat aangeeft dat je niet kunt dimmen. Zijn er spaarlampen die dat wel kunnen? En hoe zit het met LED-lampen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De allernieuwste dimbare spaarlampen zijn de Megaman dimbaar dimmerable spaarlampen. Deze dimmerable spaarlampen zijn toepasbaar op bijna elke diminstallatie. Uitzondering zijn de zogenaamde "touch" dimmers of dimmers met afstandsbediening.
Hier een overzicht: http://www.energiebespaarshop.nl/spaarlamp
Ledlampen van 220 volt zijn moeilijk te dimmen maar 12/24 volts led lampen zijn wel goed te dimmen.
De gemakkelijkste oplossing is LED verlichting aan te sluiten op een 12V LED dimmer, gevoed op 12V door een normale transformator.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een lamp die er net zo uitziet als een gloeilamp, alleen dan zit er in plaats van een gloeidraad en halogeenlampje in.
Die zijn dimbaar en gebruiken iets minder energie.

Toegevoegd na 4 minuten:
Gebruik je de lamp vaak op 100%?
Zo niet dan kan je er beter een lichtere lamp indoen, een gedimde lamp gebruik in verhouding meer energie dan een niet gedimde lamp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
"een gedimde lamp gebruik in verhouding meer energie" geldt voor een gloeilamp, niet voor een halogeenlamp.
Er bestaan dimbare LED-lampen, wel ff opletten als je ze koopt, de goedkopere zijn niet dimbaar, maar het staat op de verpakking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gewone gloeilampen zijn tot 1 september (van 40 watt en lager in heldere uitvoering) nog te koop.
hierna is het helemaal gedaan met de gloeilamp.
Echter is er een gaatje in de wet gevonden.
Zo kun je nog (tot ook deze verboden worden) constructie versterkte lampen kopen.
Deze zijn in grotere wattage te koop en zelfs nog in een matte uitvoering.
De gewone gloeilampen zijn gewoon dimbaar met elke willekeurige dimmer.

Ook zijn er al lampen op de markt die er uitzien als gewone gloeilamp waar een halogeen lamp inzit, ook deze is gewoon dimbaar.

Met spaarlampen is het wat moeilijker.
Deze zijn dimbaar te koop, alleen heb je hier een betere dimmer voor nodig. Ook moet je deze lampen eerst een paar minuten voluit laten branden voordat je deze kunt dimmen. Over de kleur van het licht mag je zelf beoordelen of dit voldoet.

Voor LED lampen geld een beetje het zelfde. Er zijn betere dimmers voor nodig en niet elke LED lamp is dimbaar.
ALs je weet dat een led lamp een lage spanning hanteert en op gelijkspanning werkt. dan begrijpt u dat het dimmen van zo'n lamp een hoop electronica nodig heeft. Uit onze stopcontacten komt immers 220 volt en wisselspanning.

De prijzen van de ledlampen en spaarlampen zijn ook aanzienlijk duurder dan de gloei en halogeenlampen.

Misschien raadzaam als je een paar lampen in voorraad neemt (natuurlijk van de lampen die U mooi vindt)

Hier onder nog een link naar een pagina met constructie versterkte lampen.