Nee, want de magnetron is zo beveiligd dat hij dan automatisch uit gaat.
12 jaar geleden
Als de magnetron draait terwijl de deur open is dan is het zeer schadelijk. Eerst gaan je ooglezen/netvlies aan. Dan kun je blaren op je lichaam krijgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar in onze tijd is het onmogelijk vanwege de beveiliging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig maar, he :)
Bij heeeeeel ouderwetse magnetrons, van de allereerste generatie, kon dat nog. Die draaiden gewoon door, ook als je het deurtje opendeed.

Al heel snel werd dat verboden. Dus alle magnetrons die niet superoud zijn, gaan direct uit zodra je de deur opendoet.

De straling die in de magnetron zat vlak voordat je het deurtje opendeed, is direct weg zodra de magnetron uitschakelt (nou ja, het duurt misschien een milliseconde - maar in die milliseconde heb jij het deurtje nog niet open).

Zodra de deur open is, is er dus geen straling meer aanwezig in de magnetron. Ook de voorwerpen die in de magnetron zitten, stralen niet na.

Samenvattend is het antwoord op je vraag dus: nee.
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik heb een magnetron...denk uit 1990 ofzo :-) Werkt nog steeds uitstekend. Maar als ik van die de deur open doet, hoor je hem nog geluid maken en het lampje blijft branden...dus ik ga er van uit, dat dit een eerste generatie is?
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat geluid zo eventueel de ventilator kunnen zijn. Maar het zou ook heel best kunnen dat jij inderdaad zo'n ding hebt waarvan de magnetronbuis gewoon door blijft gaan met stralen, ook als het deurtje open is. Je kunt het natuurlijk heel eenvoudig proberen. Leg iets kleins in de magnetron, iets dat snel opwarmt. Zet hem aan met de deur open en kijk wat er gebeurt. Je zou een marshmallow kunnen gebruiken: daaraan kun je binnen een paar seconden al zien of de magnetron wel of niet straalt. Ik zou voor de zekerheid wel wat afstand houden bij dit experiment, of aan de achterkant van de magnetron gaan staan. Meestal kan een beetje van dit soort straling geen kwaad - je krijgt het er hooguit lekker warm van - maar je wilt geen enkel risico lopen op een lokale verbranding of op het stollen van de eiwitten in je oog.
Een magneron werkt niet met stralen maar met golven. Deze ultrakorte golven zetten water en vetmoleculen in beweging. Door het steeds sneller bewegen van de moluculen warmt je voedsel op. Zodra de deur open gaat, stopt ook meteen het uitzenden van de golven door de mageronbuis.
Pas wanneer je deze beveiliging omzeilt, worden deze golven schadelijk voor je eigen lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niks demonteert of aanpast niet