Bestaat er een rangorde bij vaatwasmachinefabrikanten?

Ben opzoek naar een nieuw vaatwasapparaat. Maar zie door de bomen het bos niet meer. Bestaat er net als bij auto's, hifi, restaurants en dergelijke een soort rangorde welke merken goed zijn en welke minder.

Goed definieer ik als lange levensduur, stil (heel erg belangrijk), een kort programma (voor feestjes en partijen) en volledig integreerbaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een rangorde niet, die is er ook bij auto's en hifi niet. Je hebt hooguit door de prijs bepaalde klassen, maar auto's en hifi worden vooral gekocht op emotionele gronden en merkentrouw.

Op de website van de consumentenbond vind je recent een test van vaatwassers. Vrijwel altijd eindigen de Miele apparaten bovenaan, maar ook vwb de prijs. In de klasse daaronder vind je Siemens, Whirlpool, Bosch etc. Daar weer onder Candy, IKEA etc. Heb je genoeg budget, verwen jezelf dan met een Miele. Is de prijs belangrijk, kijk dan naar een goede Siemens of Bosch. Kijk ook naar het energielabel, vaatwassers zijn energie en watervreters. Zo gebruikt de zuinigste vaatwassen nog geen tien liter water en de onzuinigste (IKEA) 17 liter per wasbeurt. Maar de laatste neem je wel voor 300 euro mee naar huis. Het is dus maar wat je belangrijk vindt. Als je nachtstroom hebt, kijk dan iig naar een model met uitgestelde start.