De temperatuur in de woonkamer is veel hoger dan ingesteld op de thermostaat. Wat kan de oorzaak zijn?

Ik heb een klokprogramma in mijn thermostaat, maar de werkelijke temperatuur is de laatste dagen wel 3 a 4 graden hoger dan ingesteld. Vanmorgen was de woonkamer 25 graden terwijl 21 is ingesteld. Wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn?

De ketel en thermostaat zijn 2 jaar oud en de ketel geeft geen storing aan.

31.3K

Het beste antwoord

Zo'n klokprogramma "leert" van de dagen ervoor. Als het heel koud is buiten begint hij 's morgens eerder met opwarmen. Bij geleidelijke temperatuur veranderingen buiten merk je daar dus niks van.

Is het opeens steenkoud is je huis meestal wat kouder in de ochtend want dan is je thermostaat "te laat opgestaan" en dan redt hij het niet.

Is het na een periode van flinke kou opeens lente zacht schiet hij door de andere kant op, maw hij stookt te hard en schiet door.
Maar 4 graden is wel veel en na 2-3 dagen zou het toch beter moeten gaan als dat de oorzaak is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het schijnt ook gebruikelijk te zijn dat zo'n thermostaat in de ochtend de kamer ca 1 graad warmer maakt dan zou moeten, omdat de meubels en muren nog kouder zijn, anders voelt het anders niet behaaglijk.
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Dit zou wel eens DE verklaring kunnen zijn. Wat ik niet vermeld heb, is dat ik de thermostaat vanwege vakantie 2 weken op 17 graden heb gehad. Dat ding denkt nu dus dat het nog vriest buiten en bepaald op basis daarvan de tijd dat er gestookt moet worden. Ik hoop dat het ding snel leert dat de temperatuur buiten nu hoger is, want 25 graden is gewoon niet lekker meer. Wat ik me nog wel afvraag is of ik de thermostaat nu beter kan laten 'doorleren' of deze toch tijdelijk maar even wat lager kan zetten om de warmte uit huis te krijgen. Ik ga het uitproberen. Dank voor je antwoord en natuurlijk een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een gek antwoord. Een thermostaat is een thermostaat, en als je intoetst dat hij aan moet bij 16 graden en uit bij 2O graden, dan doet hij dat toch gewoon, ongeacht hoe koud het buiten is?
Toen t buiten zo gard vroor was t bij mij binnen 14 graden en nu is het 17 graden als ik de thermostaat uit heb.
Zowrl toen als nu zet ik em in de ochtend naar 18, en dat doet hij. Bij 18 slaat ie weer af en als t dan afkoelt gaat ie weer aan tot 18.
Jouw antwoord vind ik dus raar. Ik min niet, want dat doe ik anyhow nooit, maar merkwaardig en twijfelachtig vind ik het wel...
bamibal
12 jaar geleden
Het zou ook wel raar zijn om te minnen als je zelf een goed antwoord raar vindt.
amigo
12 jaar geleden
hij zou er uiteindelijk dus vanzelf moeten komen maar volgens mij gaat het ook goed als je hem voor morgen op bijv 18 of 19 zet, je merkt het vanzelf als de ijspegels dan aan je neus hangen op een ochtend (ha ha). Maar het zou echt na een paar dagen beter moeten worden dus ik zou het zelf 2 dagen aanzien.
amigo
12 jaar geleden
ps dank bamibal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat voor thermostaat Paulus811 heeft. Maar ik heb bijvoorbeeld een Honeywell Chronotherm IV. Daar is 20 graden 20 graden. Het enige wat deze thermostaat aanleert is wanneer hij moet beginnen met verwarmen om uiteindelijk op de aangegeven tijd de juiste temperatuur te krijgen. Ik ben het met Martine74 eens dat 20 graden dus niet 24 graden is.Ik zou sowieso snel een andere thermostaat kopen, want dit ding is dus echt niet zuinig.
paulus811
12 jaar geleden
haelenaar, de thermostaat heeft twee weken 'vast' op 17 graden gestaan. Het zou best zo kunnen zijn dat deze nog 'denkt' dat t buiten vriest en daarop de (te lange) stooktijd baseert. Ik blijf dit een goed antwoord vinden. Ik heb overigens een Nefit Moduline 300 en Nefit Topline HRC30 ketel, beide net 2 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan dit een goed antwoord vinden. Maar als de thermostaat op die manier reageert is het een slechte thermostaat.
paulus811
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Inmiddels is gebleken dat het motortje van de driewegklep kapot was waardoor er constant warm water in de cv leidingen werd gepompt, zonder dat de thermostaat daar om vroeg.

Andere antwoorden (2)

de thermostaat geeft de werkelijke warmte aan in de ruimte
dus als je 21 instelt en het is 25 dan zal hij niet aanslaan om bij te warmen
misschien kun je hem er anders eens afschroeven en waterpas terughangen
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
de temperatuur verandert toch niet als de thermostaat een beetje schuin zou hangen (wat overigens niet het geval is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger had je die kwikschakelaars in de thermostaat. Daar wa het wel belangrijk dat die schakelaar goed afgesteld was. Tegenwoordig met die elektronische en computergestuurde thermostaten maakt dat geen reet uit natuurlijk.
De kans is groot dat die thermostaat kapot is want dat klopt niet. 21°C is 21°C. Die hoge temperatuur in uw ruimte kan u tijdelijk verminderen door uw keteltemperatuur veel lager in te stellen. Met de huidige buitentemp. is zo een 60°C al genoeg.
Waarschijnlijk blijft het kontakt is die thermostaat hangen waardoor uw pomp blijft doordraaien.
Eens inspuiten met een contactcleaner kan misschien helpen.