Wat kan de reden zijn dat er in het waspoederbakje van mijn wasmachine steeds grote bonken waspoeder achterblijven?

Sinds een aantal wasbeurten blijft er een grote hoeveelheid waspoeder achter in het waspoederbakje. In het bakje ernaast, het voorwasbakje, doe ik altijd Vanish. Die stroomt wel goed leeg.
Het lijkt wel alsof de buis verstopt zit. Kan ik dit zelf verhelpen? Zo ja hoe?
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.5K

Antwoorden (4)

Het waspoeder wordt normaal gesproken weggespoeld door een klein sproeiertje boven het bakje. Het zou best kunnen dat daar wat waspoeder is vastgeklont, waardoor hij niet goed meer sproeit. Je kunt het zelf verhelpen door het bakje te verwijderen en met een doekje of zacht borsteltje de sproeier schoon te maken.
bamibal
12 jaar geleden
Als je weer een was draait trek dan het bakje een stukje open en dan kan je goed zien of het goed water geeft om de zeep weg te spoelen. als dat niet is kan je net als de andere antwoord het proberen schoon te maken maar het kan ook zijn dat je te veel waspoeder gebruikt of dat het vochtig is en al plakt in de bakje en op die manier meer moeite moet doen om het weg te spoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat de klonters waspoeder niet oplossen met koud water. Het is natuurlijk begonnen met een klein klontje, dat steeds groter wordt omdat het aan elkaar blijft plakken. Als ik jou was zou ik het hele bakje er even uithalen en onder de lauwe kraan met een oude tandenborstel goed schoon maken. Je zult zien dat als er weer poeder in het bakje zit, het gewoon door het water meegenomen zal worden. Als je het waspoederbakje eruit hebt genomen, kan je meteen ook even de rest in de machine schoonmaken. Met de rest bedoel ik, overal waar je bij kan komen met tandenborstel en/of wattenstaafje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er waspoeder is achtergebleven in het doseerlaatje, kan dat komen doordat je vochtig of klonterig wasmiddel hebt gebruikt. Een andere oorzaak kan zijn dat de waterkraan niet helemaal open is gedraaid, waardoor het water niet krachtig genoeg door de lade stroomt om al het poeder 'mee te nemen'. Je kunt dat voorkomen door vloeibaar wasmiddel te gebruiken of het waspoeder niet in de lade te doen, maar in een wasbol rechtstreeks op de was te leggen.

Een vieze wasmiddellade kan uit de machine worden gehaald en schoongeboend onder de kraan.

Toegevoegd na 3 uur:
http://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/huishouden/wasmachines/tips/#label439105