Ik heb radiators met calorimeters. Als ik extra warmtebron zou installeren zal die extra verwarming tot aanrekening leiden van de calorimeter?

Ik woon in een appartement met centrale verwarming voor het hele gebouw. De radiators hebben calorimeters. Van die buisjes met vloeistof die verdampen om het verbruik te meten.

Als ik een externe warmtebron zou installeren in de ruimte waar een dergelijke radiator is - zoals een gaskachel - zal die extra verwarming tot verdamping leiden van de calorimeter?

Zal ik dan dubbel betalen? De radiatorkraan is natuurlijk gesloten.

Niet-verwarmde radiator , extra kachel en verdampingsbuisjes als calorimeter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Het is een heel oneerlijk systeem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gaskachel of andere kachel gebruiken zal duurder zijn dan gewoon de radiator gebruiken. Ook is het de vraag of het kan en mag. Er zal ergens een schoorsteen moeten komen. (opties zonder schoorsteen zijn zeker veel duurder)

Het beste antwoord

De vloeistof zal wel een klein beetje extra verdampen maar lang niet zoveel als bij een geopende radiatorkraan.
De verdampers raken ook altijd wat vloeistof kwijt in b.v. een onverwarmde slaapkamer, maar daar wordt rekening mee gehouden met de afrekening.
Ik verwacht dan ook weinig extra kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De calorimeters of warmtetellers houden bij hoe heet je de bewuste radiatoren waarop ze zijn bevestigd, stookt. Een externe warmtebron zou daarop geen invloed moeten hebben! Echter, het is een systeem van meting waarbij veel conflicten en discussies ontstaan....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord op jouw vraag is: JA. "De vloeistof in de radiatormeters verdampt als de radiator warm wordt." (Zie link) De radiator wordt dus ook warm door jouw externe warmtebron en daarom is het antwoord JA.