waar komt de lekstroom vanuit een wasmachine vandaan?

mijn wasmachine geeft lekstroom, ook als ie uit staat. welk onderdeel kan dit veroorzaken? heeft wasmachine eigen aardenet?

Toegevoegd na 19 uur:
alles is getest, randaarde stopcontact is goed, lekstroom komt uit de wasmachine, welk onder IN de wasmachine kan dit veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Reddie
12 jaar geleden
Als je wasmachine stroom "lekt" moet de aardlekschakelaar uit gaan.
Als dat niet gebeurt is het geen lekstroom.
Je wasmachine zit als het goed is gewoon op een randaarde stopcontact.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aardlek schakelt pas uit boven 30mA

Antwoorden (2)

Een wasmachine hoort goed geaard te zijn. Als er toch stroom op lijkt te staan dan is óf de aarde toch niet aangesloten, óf je hebt zelf contact met een andere stroombron en vloeit de stroom via jou naar de aarde van de wasmachine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stopcontact is goed geaard,heb t getest, het komt uit de wasmachine
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het stopcontact goed geaard is wil dat nog niet zeggen dat de aarde in het snoer naar de wasmachine ook werkelijk verbonden is met de metalen buitenkant van de machine. (hoort wel zo te zijn natuurlijk!)
Zodra de verbinding goed is dan kan de buitenkant niet onder spanning staan, eventuele stroom die je voelt komt dan op een andere manier op jouw lichaam terecht en wordt via de geaarde wasmachine afgevoerd.
Als de aardverbinding er niet is dan kunnen allerlei onderdelen in de wasmachine een kleine lekstroom veroorzaken die je voelt als je de buitenkant van de machine aanraakt.
De motor, het verwarmingselement en de motorcondensator hebben een metalen buitenkant die met het metaal van de machine verbonden is.
Omdat er altijd een beetje lekstroom mogelijk is wordt een wasmachine nooit op een aardlek-groep aangesloten, maar altijd op een geaard groep zonder aardlekschakelaar.
Als je alleen een korte schok voelt als je de machine aanraakt dan is er waarschijnlijk sprake van statische elektriciteit die je op jouw lichaam opbouwt en die afvloeit als je de machine aanraakt.
Vooral het droge vriezende weer van de laatste dagen zijn een ideale omgeving om statische lading op te bouwen als je over nylon vloerbedekking loopt.
Je zult dan ook schokjes kunnen voelen als je de keukenkraan of de verwarming aanraakt.
Als je last van lekspanning hebt, wil het soms wel eens helpen om de stekker omgedraaid in het stopcontact te stoppen.