naaimachine probleem: het lukt om bovendraad in te rijgen, onderdraad te pakken, maar hij slaat gelijk vast met veel keer onderdraad? Help?!

Er gaat schijnbaar iets mis met het spoeltje, ik baal er echt van ben nu al 3 dagen aan het puzzelen met de naaimachine!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.5K

Antwoorden (4)

Dan staat er waarschijnlijk teveel spanning op de bovendraad. Kijk eens of je daar wat in kan doen. Misschien handig om even op te schrijven hoe de instelling van de boven (en eventueel onder-)draad nu is, zeg maar als je terug wil naar 'fabrieksinstellingen'.
Ik neem aan dat je de draad wel correct hebt ingeregen? Dat is vaak een heel parcours en het luistert nauw.

Toegevoegd na 12 minuten:
Heb je hier iets aan? (zie link)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Maeve bedankt voor het reageren: ik weet niet 100% zeker of ik goed zit met inrijgen, ik heb verschillende draadspanningen geprobeerd, bij lage spanning pakt hij de onderdraad niet, bij hogere wel.
Regelmatig blijft het bovendraad ook helemaal verkeerd in de spoel hangen.
Het gaat om een Anker XL 6000, er zit een boekje bij van een heel ander soort.
Ik baal best wel als een stekker, omdat ik deze nu mooi kon lenen, en nu blijkt dat ik hem niet aan de praat krijg en kan ik dus nog steeds niks beginnen :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
trouwens, ik heb het schroefje van de spoelhouder nu zo gezet dat de spoel langzaam zakt als ik het bij het draad vasthoudt.
Eerder was die spanning te laag. Hij naait nu dus 1 steek, daarna zit alles fout en wil hij niet meer verder naaien, zou hij dat wel willen dan zou het draad knappen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gast87935 Kun je ook contact opnemen met de eigenaresse van de naaimachine, hoe je de spanning moet zetten, en het spoeltje moet goed in het spoelhuisje gebeurt dit niet correct dan kunnen er problemen onstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Degene van wie ik de naaimachine geleend heb heeft hem gekregen van iemand anders, en heeft er zelf nog niet mee gewerkt verder...
Maar bedankt voor de link, die had ik nog niet gevonden, gaaf!
Dikke kans dat er ergens een stofje of stukje garen
vast zit.

Bovendraad en onderdraad verwijderen.
Spoelje er uit halen.
Beschermkapjes en ook de steekplaat verwijderen.
Met een kwastje alles waar je bij kan schoonborstelen.
Let ook op de tandjes van de transporteur.

Spoelspanning controleren.
Bovendraadspanning controleren.
Controleren of de naald nog wel recht is en niet krom of stomp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Momopoyolo oké dat klinkt ingewikkeld maar ik zal vanavond eens zien hoever ik daarmee kom!
Bedankt voor je reactie!
Het zou ook het volgende kunnen zijn: aan het spoeltjeshuis zit een uitsteeksel, dit moet in de machine vastklikken, dus even zoeken en doordrukken tot het klikt, dan pas de draad naar boven halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het al gelukt? Het kan ook nog zijn dat je de draad aan de verkeerde kant van dat puntje in het spoelhuisje hebt, zodat het spoeltje dus verkeerd afrolt. En je kunt ook nog proberen of het met een andere klos garen en spoeltje wel goed gaat. Garen wordt aan elkaar geknoopt en soms net wat te vaak.