Bij het fotograferen van personen met flitslicht worden de ogen soms met rode gloed afgebeeld. Dit staat bekend als het ‘rode ogen’-effect. De pupillen van het menselijk oog reageren op het omgevingslicht. Ze trekken samen bij veel
licht en verwijden bij weinig licht. Als in een relatief donkere omgeving plotseling een flits afgaat, reageren de pupillen niet snel genoeg. De rode bloedvaten in de retina achterin het oog wordt dan gefotografeerd door de wijde pupil heen. En dat heeft ‘rode ogen’ als resultaat.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het licht van de flitser reflecteerd uit de ogen. De achterkant van je ogen is goed doorbloed, en dus worden je pupillen rood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt door reflectie van het flitslicht. De aderen in je ogen zijn gevuld met bloed (rood).

Bij paarden worden de zwarte ogen door reflectie van het flitslicht wit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je dan een allergie ofso en niet tegen de flitsen kan,