Zijn er al externe reportageflitsers die een uitwisselbare li-on accu hebben?

De meeste SLR camera's hebben een uitwisselbare li-on accu. Maar de reportage flitsers werken volgens mij nog steeds met gewone batterijen. Is de techniek al zover dat er flitsers zijn die wel een uitwisselbare li-on accu hebben?

Of is Li-on technologie nog niet geschikt om heel kortstondig een grote stroom te leveren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het niet, maar ik denk dat dit type accu ook te duur is voor deze toepassing, gewone alkaline doen het prima en zijn goedkoop, net als gewone oplaadbare batterijen. Ander voordeel is dat penlites praktisch altijd en overal te koop zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is altijd zo een gedoe. Maar sinds ik de nieuwe generatie oplaadbare NiMH hebt, is het vanzelf leeglopen niet meer van toepassing. Dus ook niet als de flitser niet wordt gebruikt. Maar er gaan 4 losse en nog een extra in een zijvakje in. Dus 5 batterijen en bij het wisselen heb je eigenlijk wel een tafel nodig. Het zou toch eenvoudiger zijn met 1 goede accu. Als hij duur is, prima, fotografie is duur en professionele apparatuur zeker. Maar ik hoor dat technisch het type accu niet geschikt is voor grote kortstondige stromen/vermogens die een flitser nodig heeft.

Het beste antwoord

Ik heb nog geen flitsers op de markt gezien met een accu. Het zou inderdaad wel een uitkomst zijn, maar het nadeel van een accu is wel: leeg is ook echt leeg. Batterijen zijn te vervangen en kun je ongeveer in elk land op elke hoek kopen.

Zelf gebruik ik in mijn Nikon SB-600 4 Ni-MH batterijen (Merk: GP) van 2700. Deze doen het redelijk lang in de flitser, ook bij intensief gebruik.

Opladen duurt niet lang en de batterijen zijn niet duur (18,50 bij de MediaMarkt). Met vier paar (8 batterijen) kom je dus heel ver.