Sony A230 of Nikon D3000, welke zou ik kopen?

Sony A230:
http://www.testfreaks.nl/digitale-camera/sony-alpha-dslr-a230/

Nikon D3000:
http://www.testfreaks.nl/digitale-camera/nikon-d3000/

Prijzen:

Sony: 252 euro

Nikon: 272 euro

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (6)

Ik heb zelf een Nikon D5000... zeer tevreden over.
De A230 vond ik zelf niet lekker in de hand liggen.
ik zou zeker aanraden om naar de winkel te gaan en ze beide aan te voelen. Want ze liggen allebei totaal anders in de hand, heb ik zelf gemerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou voor de Nikon gaan. Camera's is voor Nikon toch de enige markt en voor Sony een bijzaak.
Bovendien leiden Nikon en Canon die markt van consument tot professional.
Dus qua accessoires zit je meer dan goed en overal (ook 2e hands) prima te verkrijgen, voor nu en in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou even kijken of de D3100 al leverbaar is. Sony: zie vorige opmerking, Sony is een electonicaboer, geen foto specialist, zoals Nikon en Canon. Ook de rest van vorig antwoord: verkrijgbaarheid van van alles en nog wat is bij Nikon superieur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voor het budget gaat (waar de A230 en de D3000 in liggen), is de D3100 te hoog gegrepen. Deze is ongeveer even duur als de D5000. Kun je beter daar voor gaan.
Dat is een beetje te kort door de bocht: Sony maakt al sinds jaar en dag de sensoren van Nikon, en weet dus echt wel wat van fotografie. Nikon heeft daarnaast vooral als belangrijke bron van inkomsten de microscopen, die tot de beste van de wereld behoren. Die argumenten moeten niet een reden zijn voor het kopen van je camera.

Er zijn veel belangrijker argumenten om te kiezen voor de een of voor de ander.

In de eerste plaats zijn het allebei goede camera's, daar hoef je niet over in te zitten. Zelf ben ik niet enthousiast over de menu's van Sony en ook niet over de handligging. Dat is inderdaad wel iets dat je zelf moet proberen in een goede fotozaak, waar je de camera's kunt proberen. Hoe de camera in je handen voelt, waar de knoppen zitten, hoe het menu is: dat zijn de belangrijke dingen. Kijk ook naar functionaliteiten: wil je ermee filmen? wil je veel 'bursts' kunnen schieten? is het gewicht voor je van belang? enzovoorts.

Het grote voordeel van Nikon (en de reden dat ik mijn cursisten altijd Canon of Nikon aanraad) is de bekendheid van het merk. Het is een veel groter merk. Dat zorgt voor veel meer aanbod van objectieven (ook tweedehands) en andere accessoires. Ook is er (bijvoorbeeld op vakantie) meer kennis voorhanden en kun je zelfs in Afrika nog een extra accu kopen, mocht dat nodig zijn.

Inderdaad is met de D3100 net de opvolger van de D3000 uit. Neem dat zeker even mee in je overwegingen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Nikon zou mijn keus zijn. Sony maakt wel camera's, maar die van Nikon zijn gewoon beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf al jaren een Nikon, maar dan nog zou ik voor Nikon kiezen, niet per sé vanwege de sensor, maar ook vanwege de lenzen. Nikkor heeft gewoon mooi glas, en je kan ook uitwijken naar Tamron of Sigma. En er is veel tweedehands te krijgen.