Zijn er digitale compact camera's die de mogelijkheid hebben foto's met een kleine scherptediepte te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Dat is heel erg moeilijk.

Er zijn een aantal factoren waarmee je de scherptediepte kunt beïnvloeden. In noem ze zodanig dat ze juist een kleinere scherptediepte geven:
1) Groot diafragma (klein F getal).
2) Gebruik van een inzoomen op het onderwerp
3) Korte afstand tot het onderwerp
4) Grote opnamesensor.

Ad 4. is natuurlijk niet in te regelen maar een vast gegeven voor de camera. En helaas bij compact camera's zijn ze het allerkleinst. Het is daarbij al heel moeilijk om enige scherptediepte te krijgen.

Ad 1. Ook hierbij hebben de meeste compact camera's geen goede lichtsterke lens. Dus grotere openingen voor de diafragma zullen niet groter zijn dan F2.8

Ad 2. Dit zou je kunnen doen, maar om echt een effectieve kleine scherptediepte te krijgen moet je ook dicht op het onderwerp gaan staan. Maar helaas, als je gaat inzoomen wordt het scherpstellen ook moeilijker. Als je met een groothoek tot macro van 10cm afstand kan komen, dan zal je ingezoom niet dichter dan een meter kunnen komen. En alles verder dan een meter is weer moeilijk vanwege punt 4.

Ad 3. Uit punt 2 blijkt al dat je niet kunt zoomen omdat je daarbij niet dichtbij het object kunt komen. Dus de enige methode om een hele kleine scherptediepte te krijgen is om heel dicht bij het onderwerp te gaan staan. Door de kleine sensor (punt 4) komt je uit op macrofotografie. En dat is weer alleen toepasbaar bij groothoek instellingen (dus niet zoomen).

In het kort. Bijna onmogelijk. Door de slechte lichtsterke lens en de hele kleine sensor moet je binnen de meter gaan staan met je object. Dat betekend dat je niet kunt zoomen en dus alleen macro fotografie kan toepassen.

Je zult dus andere methoden moeten gaan gebruiken om je onderwerp eruit te laten springen. Denk hierbij als voorbeeld aan meetrekken.
Of zoals het voorbeeld: niet meetrekken
Of de achtergrond heel rustig maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helder, thnx

Andere antwoorden (1)

kleine scherptediepte betekent een groot diafragma. als er op de camera een mogelijkheid is het diafragma zelf in te stellen, dan is het antwoord ja. ik weet onvoldoende van compactcamera's om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar als je kijkt naar de mogelijkheden, dan moet je dat gemakkelijk zelf kunnen achterhalen.