kan ik dit veranderen?

Ik heb ongeveer een half jaar een 'betere' digitale camera.
foto's worden hieronder opgeslagen: DSCF(gevolgd door het nummer van de foto).
Dus bijvoorbeeld foto 7009 wordt opgeslagen onder code DSCF7009. Nadat ik 9999 foto's heb gemaakt begint hij weer opnieuw bij DSCF0001
Wat mijn probleem nu is, als ik mijn foto's op de pc zet, gaan de foto's over elkaar heen, omdat ze onder 1 naam opgeslagen worden.
Dus: een half jaar geleden zette ik mijn eerste foto op de pc: foto DSCF0001, maar nu is de teller van mijn camera overnieuw begonnen en als ik mijn nieuwe foto op de pc zet, gaat 1 van de 2 weg omdat ze onder dezelfde naam opgeslagen worden.

waarom sla ik ze niet onder een andere naam op, gewoon zelf? omdat de data, het type camera enzovoorts dan niet meer te zien is.

hoe kan ik dit oplossen? andere sd kaart helpt niet.
heeft iemand hier ervaring mee?

ik hoop dat mijn vraag duidelijk is, alvast bedankt voor je reactie!

Toegevoegd na 6 minuten:
ik heb de foto's dus niet in 1 map. maar in verschillende categorieën opgeslagen. dus map hernoemen is geen optie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat bedoel je met : "waarom sla ik ze niet onder een andere naam op, gewoon zelf? omdat de data, het type camera enzovoorts dan niet meer te zien is."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat dat een vraag zou zijn die mensen kunnen stellen

Het beste antwoord

In dit kader past wat Eduard de Kam, hoofddocent van het NIFD schrijft over het digitale foto-archief:

MAPPENSTRUCTUUR
"Archiveren moet de eerste handeling zijn wanneer u foto's van de camera naar de computer overbrengt. De aanleg van een mappenstructuur is het begin van dat proces en dat kunt u maar het beste systematisch aanpakken. Maak voor uw foto's een hoofdmap met daarin submappen voor elk jaar waarin u foto's maakt. Binnen die jaarmappen maakt u nog weer een onderverdeling, bijv. voor elke maand een map."

BESTANDSNAMEN
"Het systeem dat ik hanteer en aanraad, is om alle foto's systematisch van een nieuwe bestandsnaam te voorzien. Mijn bestandsnamen bestaan uit mijn initialen, de opnamedatum en een volgnummer, bijv.: EdK-20060801 - 1125.jpg.
U kunt Adobe Bridge, Adobe Lightroom, Apple's Aperture, de meeste archiefprogramma's en verschillende andere programma's gebruiken om in één klap alle foto's die u hebt gemaakt van een nieuwe bestandsnaam te voorzien. Die bestanden bergt u dan op in de juiste map"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ten eerste eventjes een correctie. Want als je de bestandsnaam verandert, dan verander je niet de Exif metadata informatie IN dat bestand. En in de Exif informatie zit de camera en instellingen opgeslagen.
Dus foto's kan je ook indelen in Categorieën, welke ook in de Exif wordt opgeslagen.

Ik beheer mijn afbeeldingen zelf. Dus na een shoot maak ik een nieuwe mapstructuur aan welke voor dat project geldt. Hierin zit een map met de naam UnProcessed. Daarin gaan altijd de nieuwe afbeeldingen.
Daarna verander in de bestandsnaam van alle bestanden naar __.xxx. Dus 10001_01_001.jpg.
De hoofd map heet bij mij ", , ()"
Als ik meerdere shoots heb voor 1 project, hou ik die uit elkaar door het . Als de hernoemt zijn, zijn ze klaar om bij het volledige project geplaatst te worden.
Hierin heb ik ook mappen voor zoals, Client, Final, fotos, Originals, Rejected, Published, personal, contacts, enz.

Een foto die ik naar iemand anders verstuur heeft dus altijd een uniek nummer waaruit in het project en het serienummer kan bepalen.

Nooit worden foto overschreven omdat ze toevallig hetzelfde bestandsnaam hebben. Na elke verwerking maak ik de "unprocessed" map weer leeg.

Verder gebruik ik Bridge waarmee ik de bestandsnamen wijzig, of een gratis tooltje ReNamer, of mijn bestandsmanager: FreeCommander.

Er zijn programma's die zelf in een database alle foto's bijhouden, zoals Photoshop Lightroom.
Maar mijn nadeel is dat er 1 database is en ik wil graag zelf mijn controle houden over de bestanden. Ook ivm backups.

Ik laat dus nooit zoveel foto's liggen dat die 9999 foto's voorbij zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste antwoord lijkt me al gegeven door Gdanonym, maar in aanvulling op dat antwoord: er zijn programma'tjes waarmee je heel makkelijk alle foto's een andere naam kunt geven. Je zou er zelfs voor alle foto's alleen maar 1 cijfer aan toekunnen voegen, zodat het getal groter wordt en je er meer kwijt kunt.

Een van de beste programma's die ik hiervoor ken is een gratis programma genaamd Bulk Rename Utility. Dit is te downloaden op de volgende locatie:
http://www.bulkrenameutility.co.uk/Download.php

Succes!