Hoe maak je een foto van iets op ware grootte?

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
3K

Antwoorden (4)

Ha, die Colconbri;

Met een camera die een 'macro'-stand heeft van zo dichtbij mogelijk op een zo hoog mogelijke resolutie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het echt op ware grootte wil kunnen afdrukken, kun je iets heel kleins kiezen en daar dan een lineaal bij leggen. Je maakt dan een foto van het kleine dingetje en de lineaal, en vergroot daarna je foto op je scherm uit, tot in je beeldbewerkingspakket 100% op je scherm ook precies de afstand is die de lineaal weergeeft.

Als je de foto precies 1:1 uitvergroot hebt, kun je daarna de lineaal 'van de foto afknippen' en het plaatje uitdraaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huh, tot 100% uitvergroten snap ik wel, maar niet dat die liniaal precies die afstand is.
Want 100% wil alleen maar zeg dat elke pixel van het beeld 1 pixel is van het beeldscherm. Dus die liniaal zal een verschillende grootte hebben voor een 17", 19" en een 21" beeldscherm. Plus de resolutie instellingen van het beeldscherm erbij genomen. En voor afdrukken is het weer heel anders, dan praat je over dpi, waarbij 300dpi een fotoweergave kwaliteit is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik bedoel op het scherm. Als jij je foto zodanig uitvergroot dat je op het scherm 10 cm. kunt afmeten langs die lineaal, wat dan ook echt 10 cm is, en je drukt hem 1 op 1 af, gaat het goed. Het is wat klooien en je moet aannemen dat je 1:1 op je scherm ook echt overeen komt met de afdrukmaat, maar het zal bij benadering goed gaan.
Dan zul je moeten weten hoe groot je sensor is.
Als je een full frame sensor hebt, dan is hij 36x24mm.

Als jouw object ook 24mm hoog is, moet deze beeldvullend zijn in de hoogte op je beeld.

Elke cm in de werkelijkheid wordt op een cm van de sensor geplaatst.
Meestal moet men dan heel dicht op het object komen, hiervoor zijn macro lenzen het meest ideale.

Vergeet niet om een statief te gebruiken. Want een mm trilling is ook een mm op je sensor. Met flitsers kan je toch snelle sluitertijden nemen. Bijvoorbeeld een ringflitser.

Toegevoegd na 6 minuten:
Kijk ook eens naar dit plaatje:
http://www.eurospiders.com/macro_photo_mp-e65_mt-24ex.jpg

en de website:
http://www.eurospiders.com/macro_photo.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft niets met sensor grootte te maken. Ware grootte is ware grootte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals mijn bron al aangeeft:
"Transferred to mm, 1:1 magnification (lifesize) means that something that is 22,5 mm long will fill the enire length of the cameras sensor."
Een foto maken op ware grootte is geen sinecure. Je hebt er een goede "macro"lens voor nodig, of een heel goed standaard of tele objectief met tussenringen, zodat je het objectief zeer ver kunt "uitrekken. Om namelijk op ware grote af te beelden, moet een objectief op een afstand van 2x de brandpunt.afstand van je sensor (of film) staan. in geval van een 50mm standaard lens betekend dat, dat er zo'n 50mm tussen gezet dient te worden. e.e.a. houdt ook in dat de lichtsterkte veel kleiner wordt (twee stops, 2,8 wordt 5,6) kun je nagaan hoe moeilijk het wordt om juist te belichten....