Hoe belangrijk is een zelfreinigende sensor?

Sommige fotocamera's hebben een zelfreinigende sensor. Ik begrijp wat het nut is - maar hoe belangrijk is dat nou in de praktijk?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Als je lenzen wisselt, dan kan er vuil bijkomen. Ook kan er vuil bijkomen via de lens (ervaring).
Het is verstanding om regelmatig je camera te laten schoonmaken. Bij zelfreinigende sensor hoeft dit dan minder. Er zit een trilling in de sensor waardoor het vuil eraf valt.

Hoe erg is het?, ik heb mijn camera een half jaar geleden voor het eerst laten schoonmaken. Toen bleek er een pixel te zijn die beschadigd was. Deze werd alleen zichtbaar bij hele kleine diafragma's (>F16). Zo ook dus stofjes en vuiltjes.
Deze kan je natuurlijk nog op de PC retoucheren.

Dus erg belangrijk vind ik het niet zo, omdat ik het meeste op de grote diafragma's fotografeer. Tenzij ik flitsers gebruik.
Maar als je sensor gewoon zichtbaar wat mindere beelden geeft, kan je naar de winkel gaan om hem te laten reinigen. Dit kost zo een 30 euro.

Als je het niet weet, dan zie je het niet. Als je het eenmaal ziet, is het super irritant.

Toegevoegd na 11 minuten:
Je kan zelf kijken op je veel stof hebt op je sensor. Dan moet je een foto maken van een egale oppervlak. Focus op oneindig (autofocus uit), diafragma op F22, sluitertijd van 1sec. Beweeg de camera tijdens de foto.

De foto op de PC en inzoomen tot 100%. Alleen op 100% is elke pixel foto een pixel van de monitor. Dus alleen bij 100% kan je schepte en ruis goed bepalen.

Een blaasbalg doet ook al wonderen.

Toegevoegd na 25 minuten:
"diafragma op F22, sluitertijd van 1sec". Ik bedoel natuurlijk diafragma voorkeuze. Maar je moet kunnen bewegen tijdens het maken van de foto. Dus in een wat minder belichte omgeving.

Toegevoegd na 27 minuten:
Door het bewegen wordt het beeld wazig, maar aangezien de sensor (en het stof) meebeweegt, is het stof scherp en de rest wazig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je een digitale spiegelreflexcamera hebt,
dan zul je daar verschillende objectieven bij hebben.
En als het goed is, wissel je dan ook regelmatig van lens.

[ zo niet, dan had je beter een goede compact kunnen kopen ]

Vooral bij het wisselen van lenzen komt er snel stof en rommel op de sensor.
Ik zelf heb een Canon 20D, mijn man heeft recent de 40D gekocht die heeft wel die zelfreinigende sensor.
En ik kan je vertellen dat hij veel minder last heeft
van stof op zijn sensor dan ik met mijn 20D.

Ik heb mijn 20 D al een paar keer weg gebracht om hem professioneel te laten reinigen en ik heb zelf al allerlei dingen geprobeerd [ swabs, al dan niet nat/droog etc.]
maar zo'n sensor is gewoon heel erg gevoelig.

Dus: Koop je een digitale spiegelreflex met verschillende lenzen, ja dan zou ik echt die met zelfreinigende sensor nemen.
Ik heb trouwens het idee dat dat in alle moderne spiegelreflexen al wel ingebouwd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vaak lenzen wisselt kan het een enkele keer handig zijn, als het los vuiltje is.

Maar het is geen vervanging van de lens zelf schoonmaken. Dit moet je gewoon sowieso doen. Meer dan marketing is het dus eigenlijk niet.

Zie de review
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stof op de sensor is irritant, maar slechts zelden zichtbaar, n.l. in een egaal beeld (strak blauwe lucht b.v.)zelfreinigende sensor klinkt leuk, maar of het echt wat brengt is de vraag. Heb zelf een D80 zonder, en heb op een gegeven moment, omdat er echt een storend ding opzat een stempel dingetje gekocht voor 4 tientjes waarmee ik de sensor een aantal keren kan reinigen, werkt perfect. Zelden echt nodig, in 3½ jaar twee keer gedaan.