Wat betekent "10x zoom"?

Bij compactcamera's staat vaak "10x zoom" (of een ander getal). Wat betekent dat: is dan het verschil tussen maximale groothoekstand en maximale telestand een factor tien, of is dan de maximale telestand tien keer ingezoomd ten opzichte van normaal?

In het eerste geval zou een camera met een zoombereik van 20 tot 200 mm een "10x zoom" zijn, maar een camera die van 30 tot 300 mm kan ook.

In het tweede geval zou "10x zoom" neerkomen op een waarde van 500 tot 550 mm (aangezien "normaal" overeenkomt met 50 tot 55 mm).

Dus: wat wordt er bedoeld?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Camera's
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet niet dat een standaard lens voor kleinbeeldfilm (35mm) is 50mm. Voor een Nikon consumenten camera is de sensor kleiner (1,5x). Dus een standaard lens voor deze camera is 75mm. Bij compactcamera's zijn de sensoren nog kleiner. Dus... 500mm lijkt dan wel een superlens (want voor een analoge 35mm film fotocamera, is dit een joekel), maar is het dus niet. Dit komt alleen door de sensorgrootte. PS: de standaardlens wil zeggen dat het beeld genomen door de camera geen vertekeningen vertoond met de werkelijkheid. Waar groothoek boller wordt, en tele in elkaar gedrukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Shit ik reken verkeert om. Voor Nikon is de standaard lens 35mm.

Antwoorden (5)

10 x zoom is het zelfde als 10:1, dus 20-200 of 30-300.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij het laatste.
Kleinbeeld standaard is 50 mm, of ongeveer een gezichtshoek van 45 graden. dus 10 x zoom is 500 mm.

Leuke tool om met zoombereik te spelen:
http://www.tamron.com/lenses/learning_center/tools/focal-length-comparison.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is inderdaad de factor van uiterst groothoek tot uiterst tele. 28-300 is 10,6x zoom, 12-24 is 2x zoom, enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let wel op of het om zoomlens gaat of digitale zoom.
ALs het om zoomlens gaat dan kan deze inderdaad d.m.v. de lens inzoomen. en zal de kwaliteit van de ingezoomde foto's veel beterzijn.
Als het om digitale zoom gaat dan zit er een software programmaatje in dat zoomt. dit is echter nooit zo zuiver als zomen met de lens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste camera’s hebben zowel een optische als digitale zoom. Er is echter een belangrijk verschil tussen beiden.

Bij een optische zoom wordt de mechaniek van de lens gebruikt om in te zoomen op een object in de verte. De beeldkwaliteit van de foto blijft behouden. De digitale zoom selecteert een deel van het beeld en dat wordt dan uitvergroot. Hierdoor vermindert de beeldkwaliteit aanzienlijk.

Je kan dus best bij de aankoop van een digitale camera letten op de optische zoom. Ook bij het nemen van foto’s wordt aangeraden om zoveel mogelijk de optische zoom te gebruiken en niet de digitale zoom.