Wat is een goede digitale spiegelreflex camera?

Ik weet dat deze vraag al eens gesteld werd maar ik kan me zeer goed voorstellen dat in 1 jaar tijd toch al wat veranderd is op gebied van camera's. De camera mag zeker niet te duur zijn (iets rond de € 400). Het moet natuurlijk geen super camera zijn, ik besef zelf dat dat niet gaat voor € 400. En ik wil zeker lenzen kunnen wisselen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Ik ben vorig jaar ook een hele tijd bezig geweest met het zoeken van een camera die voor mij het beste was en ook nog eens betaalbaar. Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Sony Alpha 200.

Ik had ook een budget en had dus de keuze tussen de Nikon D60 en de Alpha 200. De specificaties van de beide camera's waren precies hetzelfde en ze deden ook allebei hetzelfde, maar het is de Sony geworden omdat de beeldstabilisatie daar in de body zit. Ik ben er in ieder geval heel tevreden mee.

Je moet vooral kijken naar wat je precies wilt dat camera doet en wat je er zelf mee wilt doen. Ik heb uiteindelijk zelf de beste keuze gemaakt, omdat ik van een ander gewoon geen goed advies kreeg. Ik kreeg vooral te horen wat ik vooral niet moest doen (de eeuwige nikon/canon strijd, want alleen dat zijn de beste camera's en de rest telt niet mee), maar kreeg ook geen advies over wat ik dan wel zou kunnen doen. Uiteindelijk met je gewoon lekker zelf testen wat voor jou de ideale camera is! We horen het wel als je de keuze gemaakt hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

e canon 450D is een ideale camera voor iemand met ervaring, welke echter geen profi is. Lekker licht van gewicht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geld is alles in de fotografie wereld. Hoe duurder hoe beter.
Jij hebt een vast budget. Dus ga naar de winkel en koop een Nikon of een Canon voor dat geld. Dat is dan het beste wat je kunt krijgen op dit moment.

Hou er wel rekening mee dat alleen de camera nog niet zoveel is. De kitlens die erbij zit is natuurlijk niet top en bovendien heb je altijd de onderstaande attributen nodig:
-Extra Accu (ca 40euro)
-Geheugenkaart 8GB, (ca 25 euro)
-Lens filter (tegen beschadigingen). Beter de filter stuk dan de lens stuk. (ca 100euro) merk B&W.
-Opbergtas, koop maar goedkoop, je weet nog niet precies welke je wilt op dit moment, je hebt het wel nodig (ca 50euro)
-Statief, stevige voor het geval je een extra zware lens neemt later? (300euro)
-Reportageflitser? (300euro)
-2 sets batterijen voor de flitser? (40euro)
-2e lens (zoals je zegt), (minimaal 600euro)
-Is je computer nog wel goed genoeg? Als je een SLR wilt, wil je ook nabewerken. Anders kan je beter een compact nemen.

Deze extra kosten worden altijd vergeten. En voor minder dan 400euro kan je geen SLR krijgen. Dus dit is zo wie zo extra uitgaven boven je budget.

Als je toch maar een compact wilt, dan is de Canon PowerShot G11 mijn absolute topper. Ook voor dat geld. Je hebt dat die extra's niet meer nodig, behalve de geheugenkaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vrager vraagt een goede camera voor iemand die geen professionele eisen stelt. Jou antwoord sluit daar niet op aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In welk opzichte niet?
Toevallig heb ik 2 weken geleden bij de Media Markt een Nikon kit gekocht, Nikon D3000 body met 18-55 lens en ik heb er nog los een geheugenkaartje, een UV filter en een cameratas bij gekocht. Alles bij elkaar 390 euro.
Ik ben zeer tevreden met de camera, je kan alles automatisch doen maar ook veel met de hand instellen, alleen scherpstellen kan niet met de hand. De foto's die ik er totnutoe met gemaakt heb waren haarscherp, niet één foute pixel, en hij heeft geen afdrukvertraging.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb al heel erg veel geexperimenteerd met de camera (hij zit zo ongeveer met mijn hand vergroeit op het ogenblik) en ik heb nog maar één keer de accu opgeladen. Een extra accu erbij kopen lijkt me niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slechte camera's worden niet meer gemaakt.

Ga naar de fotozaak en vergelijk daar de diverse merken door ze beet te houden en te bekijken. Spit de belangrijkste fora en reviews door en maak dan zelf een keuze. Niemand kan namelijk voor jou beslissen wat jij een goede, mooie, prijstechnisch acceptabele camera vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop de voordeligste Nikon (ik dacht de 3000 of 5000) of Canon (ben ik niet mee bekend). Allebei goede apparaten voor jou niveau. Beiden zijn geschikt voor wissel objectieven en verdere accessoires. Het andere antwoord gaat wat ver, extra accu's en filters zijn dingen die (veel) later misschien optreden, een flitser zal misschien ook op de duur handig lijken, maar voor noodgevallen zit er al eentje in. De "kitlens" is inderdaad meestal geen "superlens", maar voldoet zeker als je je eisen stelt op het niveau dat jij aangeeft, maar wordt je eisen pakket wat groter, kun je er altijd een betere, langere of juist kortere bijkopen, waarbij je bij beide merken keuze hebt uit voordeliger en duurdere uitvoeringen.
Ikzelf ben verslingerd aan Nikon, daar zijn voor liefhebbers ontzettend veel mogelijkheden om uit te breiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf ben ik ook rond aan eht kijken voor een spiegelreflex-camera. En twijfel tussen de Canon 1000d, Nikon d3000 en de SONY A230 en Sony A330.
Misschien heb je daar ook wat aan?