Verschil tussen F/1.8 en F/1.4? (Nikon1)

Ik heb al een paar jaar de Nikon1J1, waar ik erg blij mee ben!
Op het moment heb ik alleen een 10mm lens daarbij, waarmee ik niet kan inzoomen en geen invloed kan uitoefenen op de belichting, daktt kan alleen met de body. Ik zit erover te denken om een nieuwe lens te gaan kopen, met wat meer mogelijkheden. Nu lijkt de 50mm mij wel wat. Alleen als hobbyfotograaf kom ik dan termen tegen die ik niet helemaal snap. Nu heb ik begrepen dat je dus verschillende F/ hebt, hoe kleiner hoe beter. Maar het verschil in prijs tussen de F/1.8 en de F/1.4 is relatief groot, is dit het waard voor de hobbyfotograaf? En als iemand een goeie lens voor mij denkt te weten, hoor ik het graag!

7 jaar geleden
in: Camera's
2.1K

Antwoorden (1)

Hiermee wordt het verschil tussen de maximale lichtsterkte of maximale lensopening van je lens aangeduid.
De 1.4 is ietsje lichtsterker.
Het is niet altijd zo dat de meest lichtsterke lens ook beter presteert. De scherpte en contrast kan van de 1.8 lens wel beter zijn.
Probeer zoveel mogelijk informatie te vinden over de kwaliteit/prijs op internet en bepaal dan je keuze.