Wordt het dynamisch bereik van een fototoestel lager bij een hogere ISO-waarde?

Ik las dat het dynamisch bereik van een fototoestel (digitale spiegelreflexcamera) lager wordt wanneer je een hogere ISO-waarde kiest.

Dus stel dat je twee foto's maakt. De eerste foto maak je op ISO 200 met een bepaalde sluitertijd, de tweede foto maak je op ISO 800 met een navenant kortere sluitertijd. Het diafragma is in beide gevallen gelijk. Doordat de sluitertijd is aangepast, is de belichting van de twee foto's gelijk, ondanks het verschil in ISO-waarde.

Ik las dat de tweede foto (ISO 800), ondanks de gelijke belichting, een lager dynamisch bereik zou hebben dan de eerste foto (ISO 200).

a) Is dat zo?
b) Zo ja, hoe komt dat?

Cryofiel
7 jaar geleden
in: Camera's
1.8K

Het beste antwoord

Ja, het dynamisch bereik is het verschil tussen het allerlichtste en allerdonkerste deel dat de camera kan vastleggen. Het allerlichtste deel is wit en het allerdonkerste deel is zwart, of als je nog net niet overbelicht of onderbelicht heel dicht tegen het wit en zwart aan.

Bij een hoge ISO-waarde heb je meer ruis. Dat betekent dat er ook donkere vlekjes 'in' het wit gaan zitten en lichte vlekjes 'in' het zwart. Het wit is niet wit meer en het zwart is geen zwart meer. De dynamic range van een zwart-wit foto loopt niet meer van wit naar zwart, maar van lichtgrijs naar donkergrijs. (zie link 2: foto-cheat-card)

Het is afhankelijk van de manier van fotograferen of de ruis vooral in de lichte of juist in de donkere delen zit. Bij de oude analoge dia-opnames zat de ruis vooral in de lichte delen. Bij fotorolletjes (negatieven) was de ruis vooral zichtbaar in de donkere delen.

Bij een kleurenfoto, ook digitaal, gebeurt hetzelfde, maar dan met gekleurde ruis in de donkere delen. In de link van Carl Chapman (link 1) is dat mooi inzichtelijk gemaakt met een overzicht van het 'noise-profile' (ruis-profiel), waar je bij hogere ISO-waardes duidelijk meer kleur ziet in een 'zwart' vlak. Het zwart is dus geen zwart meer. De 'range' loopt niet meer van 100% wit naar 100% zwart, de dynamic range is dus kleiner geworden.

De dynamic range is niet alleen afhankelijk van de ingestelde ISO-waarde, maar vooral van het bereik van de sensor van je camera. Ook maakt het uit of je in Raw of in jpeg fotografeert. In Raw is nog veel beeldinformatie te halen uit delen die in eerste instantie overbelicht en nagenoeg wit lijken, terwijl dit in jpeg niet lukt. Jpeg veegt alle informatie van alle 'nagenoeg wit'-tinten op een hoop bij het comprimeren.
Bij delen die onderbelicht en zwart zijn, is ook in Raw geen informatie meer te halen. Het verschil zit dus bij de lichte delen, waardoor een opname in Raw een groter dynamisch bereik heeft dan dezelfde opname in jpeg. Zie de 3e link.
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Helder uitgelegd, niets tegen in te brengen.