is een dslr/systeemcamera beter voor filmen dan een camcorder?

In mijn geval kan ik niet kiezen tussen de panasonic hc vxf990(camcorder) en de panasonic g7 (systeemcamera).
Ik kan niet kiezen tussen deze twee, wat adviseren jullie? Ik zoek namelijk een camera met 4k film en een microfoon aansluiting onder de 800 euro.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Camera's
3.6K
SimonV
7 jaar geleden
Misschien heb je iets aan deze summiere vergelijking: https://tweakers.net/pricewatch/compare/480920;450145/ De G7 is overigens al voor € 549,- te krijgen
https://tweakers.net/pricewatch/450145/panasonic-lumix-g-dmc-g7-body-zwart.html
paulus811
7 jaar geleden
SimonV, dat is de prijs voor alleen de body. Met lens is deze camera minimaal 799.
paulus811
7 jaar geleden
Het is heel persoonlijk maar ik zou de panasonic nemen. Daarmee kun je ook goed fotograferen, lenzen verwisselen en het is iets handzamer dan een camcorder. Als je echt alleen wilt filmen, zou ik de camcorder nemen. De Leica lens is uitstekend en met 20x optische zoom kom je niet snel tekort.

Het beste antwoord

Nee, alleen voor filmen is een camcorder beter dan een fotocamera-die-ook-kan-filmen. Toch kan het zijn dat in jouw geval de systeemcamera een betere keuze is.

Voordeel G7:
- je kunt er ook heel goed mee fotograferen
- de lens is verwisselbaar, je kunt dus (later) kiezen voor extra lenzen met een groter zoombereik of betere lichtsterkte.

Nadeel G7:
- voor filmen bijna altijd een statief nodig. Het model maakt het lastig om uit de hand te filmen, zeker langdurig met 1 hand is niet goed te doen.
- de standaard lens heeft een beperkt zoombereik en een beperkte lichtsterkte. Betere lenzen zijn duur, dat redt je niet binnen je 800 euro budget.

Voordeel camcorder:
- model is gemaakt om met 1 hand te filmen, je kunt de camera langdurig stabiel vasthouden en bedienen met 1 hand. Statief niet nodig, maar past natuurlijk wel.
- dit model heeft een uitstekende ingebouwde lens: 20 x optische zoom èn een hele goede lichtsterkte, zodat ook bij weinig licht of bij ver inzoomen nog realistische kleuren mogelijk zijn.

Nadeel camcorder:
- niet gemaakt om te fotograferen, dus als je dat ook serieus wil doen, heb je daarvoor een apart apparaat nodig.

Bedenk dus wat en waar je vooral wil filmen.
Voor opnames binnenshuis of buiten bij weinig licht is het fijn om een lens met goede lichtsterkte te hebben (hoe lager het f-getal, hoe beter).
Voor opnames buiten in de natuur is het fijn om een groot optisch zoombereik te hebben (hoe meer optische zoom, hoe beter).
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Prima antwoord +
paulus811
7 jaar geleden
Overigens zijn er fotocamera's waarmee je prima in 4k kunt filmen. Ik heb een Sony RX100 IV fotocamera en die heeft beeldstabilisatie en levert films die een camcorder met gemak evenaren.