Compact camera vs systeemcamera, hoe groot is het verschil in fotokwaliteit?

Aangezien ik kwalitatieve foto's wel apprecieer en aanvankelijk ambitie had me wat te verdiepen in fotografie heb ik enkele jaren geleden een instapmodel DSLR camera gekocht. Maar aangezien ik eigenlijk vooral graag foto's neem van bijzondere gebouwen, landschappen of dieren tijdens lange wandel- of fietstochten ben ik er ondertussen achtergekomen dat dit niet de handigste keuze was. Vanwege het formaat blijft de camera altijd thuis en kan ik er uiteindelijk nog niet zoveel mee. Ik heb dan ook besloten iets compacter aan te schaffen.

Nu twijfel ik tussen een "high end" compactcamera of een systeemcamera.

Tegen welke beperkingen zou ik aanlopen bij een "high end" compactcamera t.o.v. een systeemcamera (behalve dan dat de lenzen niet wisselbaar zijn) en hoe zou zich dat vertalen in de fotokwaliteit?

Ik heb zelf al heel wat opzoekwerk gedaan en enorm veel reviews bekeken, maar het aanbod is zo overweldigend groot en mijn kennis te beperkt om een goede keuze te maken.

Wat ik in de camera zoek is:

- Compact en licht formaat
- Als het kan manueel in te stellen scherpstelpunten
- ISO die goed presteert voor avondfoto's
- Voldoende groot sensorformaat (valt 1" hieronder?)
- Mogelijkheid om zachte focus te creëren bij portretjes of dierenfoto's
- Degelijk (en zuiver) zoombereik (optisch)
- Optische beeldstabilisatie
- Mogelijkheid tot video-opnamen
- Voorkeur voor 3x2 formaat, maar ik veronderstel dat dit vooral 4x3 is
- Betaalbaar (eventueel tweedehands)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Camera's
1.9K

Antwoorden (1)

Mijn advies is de Sony RX100 M4. Die heeft alle eigenschappen die je zoekt en de fotokwaliteit benaderd die van een erg goede spiegelreflex. Met 1000 euro is het geen koopje, maar dan heb je wel wat. En is je dat iets teveel, voor 650 koop je de M3, van het vorige modeljaar. Maakt dezelfde prachtige foto's eventueel in RAW en kan filmen in 4K.

De RX100 is erg goed gebouwd, heeft een grote sensor, een optische zoeker en goede flits. De Zeiss lens is geweldig, maar heeft geen enorm zoombereik. ALs je dat wilt, moet je daar wel even naar kijken en is misschien de Panasonic Lumix FZ1000 een goed alternatief. Die is wel weer een stuk groter en zwaarder.

Ik heb de RX100M3 zelf en zou meteen dezelfde kopen als ik m zou verliezen. Je hangt m aan je riem en hebt m zo ongemerkt altijd bij je. Je kunt alles handmatig instellen, maar de intelligente automaat maakt prima foto's. Deze 'herkent' de scene en past de belichting daarop aan.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ In principe is die IV "DSLR-kwaliteit", maar de prijs en het gemis van flink zoombereik zijn wel dingen om even rekening mee te houden. Ik weet niet of er nog iets mogelijk is met (thirdparty) opzetlenzen? En uiteindelijk leer je ook snel om gaan met weinig zoom, zelfs met een prime (non-zoomlens) kom je een eind als je niet bang bent om te bewegen :D.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die toestellen had ik zelf inderdaad ook al gevonden, maar aangezien het compact toestellen zijn vroeg ik me af of dit effectief verschil oplevert qua fotokwaliteit met een systeemcamera? In beide soorten heb ik al wel wat toestellen gezien dat me aanspreken, alleen niet altijd qua prijs, omdat ze vooral voor onderweg zijn en je dan toch meer risico loopt dat er wat kan mee gebeuren (en dan zou het zonde zijn van de investering). Vandaar dat ik misschien ook wel een tweedehands model overweeg. De Sony beviel me ook wel, maar inderdaad de IV is vrij prijzig. Maar ik vind het moeilijk in te schatten wat het kwaliteitsverschil is qua foto's tussen de IV of bv. de III of II
paulus811
7 jaar geleden
Er is nauwelijks waarneembaar verschil in fotokwaliteit tussen de M3 en M4. De M4 heeft een iets snellere processor, al zul je daar in de praktijk weinig van merken. Ik heb nooit het idee dat de M3 traag is, integendeel zelfs. De M4 heeft een slow motion opnamemogelijkheid, de M3 heeft dat niet. Ik persoonlijk zou het prijsverschil van 400 euro in mn zak houden en de M3 nemen. Koop er dan het boek van Gary Friedman bij (te downloaden voor $24,95 ) en je leert alle ins and outs van de camera kennen. De kwaliteit van een foto zit m niet in het type camera, maar het samenspel tussen de lens en sensor.Een systeemcamera heeft het voordeel dat je lenzen kunt wisselen, maar dat is ook meteen het nadeel. Met extra lenzen wordt de camera een stuk duurder en de standaard kitlens is meestal van bedenkelijke kwaliteit. Voor je het weet sjouw je weer met een koffer vol met fotospullen. En als je bang bent dat de compact camera beschadigt, koop je toch gewoon een hoesje? MrTomaat, door de grotere sensor kun je digitaal behoorlijk inzoomen, eventueel achteraf in photoshop of lightroom. Je verliest dan wel pixels, maar voor normaal formaat beeld is dat vrijwel niet te zien. Opzetlenzen zijn er niet, tenminste niet dat ik weet. ALs je extra lenzen wilt is de Sony niet de juiste keuze. Wat ik ook leuk vind is de wifi hotspot in de RX100, waar je ook bent, je kunt je foto's altijd direkt naar bijvoorbeeld je telefoon of tablet sturen en ze meteen laten zien.
paulus811
7 jaar geleden
Mocht je voor de RX100 gaan (krijg je geen spijt van), dan raad ik wel de grip aan, de camera houdt dan veel lekkerder beet. Kost weinig, maar hou er wel rekening mee als je een speciale tas voor de camera koop dat er dan een 'puistje' aan zit.
paulus811
7 jaar geleden
MrTomaat, de intelligente automaat van de RX100 'herkent' een scene, bijvoorbeeld een skyline by night. Maak je dan een foto uit de hand, dan schakelt de camera over in 'burst' mode en maakt dan in de totale sluitertijd 6 foto's en legt die over elkaar heen waardoor eventuele beweging wordt geminimaliseerd, Dit binnen bepaalde grenzen uiteraard, maar het resultaat is indrukwekkend. Zo maak je scherpe foto's bijvoorbeeld vanuit een vliegtuig waar een statief niet echt handig is.