Kun je met een spiegelreflexcamera ook foto's trekken of moet die extra lens erbij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (3)

Elke camera heeft een lens nodig om foto's te kunnen maken. Zo ook een spiegelreflexcamera.

Als je *alleen* de zogenaamde body hebt, dus zonder lens (eigenlijk: objectief) erop, kun je daar dus géén foto's mee maken.

Vaak worden spiegelreflexcamera's met een lens verkocht. Je kunt dan zelf kiezen of je er extra lenzen bij wilt kopen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar Cryofiel. Een pinhole is geen objectief/lens. Is eenvoudig zelf te maken van de bodydop en je kunt er prachtige resultaten mee halen. http://www.pinhole.nl/
Als je eenvoudig foto's wilt maken en je hebt niet veel kennis, dan moet je die lens erbij nemen. Zonder lens wordt het erg moeilijk.

Je kan echter ook zelf een pinhole maken van de bodydop. Een heel klein gaatje erin. Dan is de lens niet specifiek nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is waar. Is iets leuks om mee te experimenteren, maar ik zou het amateurs die gewoon hun familie en vakantie willen fotograferen toch niet pinhole ipv een objectief aanraden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doe ik toch ook niet?
de camera "maakt" de foto. die doet dat met het licht dat op de sensor valt.
als er geen lens is, zal dat licht niet gedoseerd worden en ook niet gefocusd, niet scherpgesteld enz. het zou dan maar een wazige vlek worden.